جي اي گرونيك نظريه پرداز معاصر روابط عمومي را مديريت ارتباط بين يك سازمان در اين رشته و همگان هايي ميداند كه با آن سروكار دارند.
ركس هارلو كه از پيشقدمان روابط عمومي در جهان است و تاليفات گوناگوني در اين رشته دارد اين تعريف را پيشنهاد ميكند:
روابط عمومي عبارت است از دانشي كه بوسيله آن سازمان ها آگاهانه ميكوشند به مسئولت اجتماعي خويش عمل نمايند تا بتوانند تفاهم و پشتيباني كساني را كه براي مؤسسه اهميت دارند بدست آورند.
درواقع روابط عمومي هنري است كه به كمك آن ميتوان مؤسسه، سازمان و فرد مورد علاقه و احترام كارمندان، مشتري ها و مردمي كه با آن سروكار دارند قرار داد. روابط عمومي بخشي از وظايف مديريت سازمان است. عملي است ممتد، مداوم و طرح ريزي شده كه از طريق آن افراد و سازمان ها ميكوشند تا تفاهم و پشتيباني كساني را كه با آنها سروكار دارند بدست آورند.
تاكنون در هزاران مقاله كتاب و سخنراني در سراسر جهان به تبيين، اهميت، نقش، هدف و كاركردهاي روابط عمومي در جامعه پرداخته شده است و ابعاد گوناگون آن تشريح و تبيين شده است با اين وجود بازهم شاهديم كه نويسندگان و انديشمندان بسياري علاقه مندند به تفحص در اين عرصه بپردازند و در اين تلاش اميدوار هستند كه شايد اطلاع ديگري به اطلاعات موجود بيفزايند و گامي ديگر در راستاي شفاف سازي موضوع بردارند.
تقريبا 102 سال از تاسيس روابط عمومي (به مفهوم نوين) در ايالات متحده امريكا و 49 سال در ايران گذشته است. روابط عمومي در غرب محصول نياز ذاتي جامعه و در ايران مهماني ناخوانده بوده و هست. چرا اين مهمن هنوز مورد پذيرش قرار نگرفته؟ شايد يكي از عمده ترين علت هايش نامناسب بودن شرايط اجتماعي، نا آمادگي جامعه براي پذيرايي از يك پديده نوين و نبود الزام ها و شروطي است كه استقرار و حيات اين پديده را غيرممكن ميسازد. داشتن روابط عمومي، نگرش، گرايش، حيات، منش و رفتار و سرانجام فرهنگ، هنجارها و ارزشهاي خود را طلب ميكند.
هدف روابط عمومي ميانجي گري منصفانه ميان مؤسسه و مخاطبان است. وساطت ميان كساني كه ميخواهند كالا و خدماتي را بفروشند و آناني كه مايلند آنها را خريداري كنند.روابط عمومي آن دسته از اعمال مديريت است كه مدير بوسيله آنها برخورد و رفتار عامه را ميسنجد و درنتيجه خط مشي ها و طرز عمل فرد يا مؤسسه را به صورتي كه متضمن منافع همگان و فرد يا مؤسسه مزبور باشد تعيين و برنامه عمل و فعاليت خود را به منظور حصول حسن تفاهم و قبول جامعه طرح ميكند
بدیع چنانکه قدما گفته اند علمی است که از وجوه تعیین کلام بحث می کند و از ما بدیع مجموعه شگردهایی است (با بحث از فنونی) است که کلام عادی را کم و بیش تبدیل به کلام ادبی می کند و یا کلام ادبی را به سطح والاتری (از ادبی بودن یا سبک ادبی داشتن) تعالی می بخشد.
مثلا مهم ترین عاملی که به این کلام سعدی حیثیت ادبی بخشیده است آوردن لفظ (خویش) به دو معنی مختلف است (جناس تام) :
غم خویش در زندگی خور که خویش به مرده نپردازد از حرص خویش به همین لحاظ اگر به جای یک خویش(قوم) و به جای دیگر(خود) بگذاریم دیگر کلام ادبی نخواهد بود.همین توجه ذهن به وجود این گونه ارتباطات هنری در بین کلمات است که جنبه های زیبا شناختی کلام را مشخص و برجسته می کند و در خواننده احساس التذاذ هنری به وجود می آورد.گاهی در کلام عواملی است که می توان در مقام تمثیل به آنها(پارازیت) گفت، بدین معنی که گیرنده را در فهم مستقیم پیام فرستنده دچار اشکال می کند و به عبارت دیگر باعث مکث یا وقفه در روانی کلام می شوند. اما دقت در فهم آن ها منجر به درک حیثیت ادبی کلام می شود. شاعر به جای آن که بگوید شیرین تنها ماند، می گوید: «چو تنها ماند ماه سروبالا» و به جای آن که بگوید از چشمان اشک ریخت، می گوید: «فشاند از نرگسان لؤلؤ لالا» و گاهی شاعر دست به «غریب سازی» می زند و فعلی در طی کلام می آورد که از نظر ارتباط با متمم یا مفعول موجب اعجاب و تعجب هنری می شود.نقش عواملی از این دست، در سبک ادبی به حدی است که می توان گفت در آثار برخی از شاعران بدیع گرا(مثلا نظامی و خاقانی)، سبک، کاملا مبتنی به شگردها و عوامل بدیعی و بیانی است و اگر این عناصر را از آن حذف کنیم، سبک ادبی به سرعت به سطح کلام عادی تنزل می یابد.پس از زبان سبک ادبی، زبانی است که از لحاظ معنی و موسیقی از زبان سبک های دیگر(علمی، تاریخی و…) مثلا زبان روزمره یا استاندارد متمایز است.هرگونه انحراف و تغییر هنری از زبان عادی چه در معنی و تصویر و چه در لفظ و موسیقی، یک مورد یا صنعت بدیعی است. به عبارت دیگر هر واژه ای که در ارتباط یا واژه دیگر از یک سطح لغوی محض به یک سطح گسترده معنایی یا از یک سطح عادی آوائی به یک سطح موسیقیایی تعالی یا به یک مورد بدیعی است.
درفصل اول مقدمه ای جهت آشنایی با اهداف این تحقیق آورده شده، وسپس مفهوم آلودگی بیان گردیده است.درفصل دوم، آلودگی هوا وبرخی آلاینده های موجود درهوای آلوده، ازنظرتاثیرشان برسلامت رفتارو روان مورد بررسی قرارمی گیرد.ابتدا فلزات سنگین، که یکی ازمهم ترین آلاینده های زیست محیطی محسوب می شوند، معرفی شده و سپس به بررسی تاثیرات سرب به عنوان یکی ازفراوانترین وسمی ترین فلزات سنگین برروی رفتار کودکان وهمچنین رفتارهای ضد اجتماعی پسران جوان بررسی شده است. نتیجه این بررسی ها نشان می دهد که درکودکانی که درمعرض تماس با سرب قرارمی گیرند، کاهش ضریب هوشی، ناتوانیهای گفتاری، کاهش حافظه کوتاه مدت، کاهش سرعت عکس العمل ها، بیش فعالی، تحریک پذیری زیاد و سایررفتارهای منفی را می توان مشاهده کرد. همچنین براساس این تحقیقات، رفتارهای ضد اجتماعی در پسرانی که نسبت به پسران دیگر بیشتر درتماس با این آلاینده بودند، افزایش بیشتری را نشان می دهد.ازآنجا که مواد موجود درسیگارمی توانند باعث آلودگی هوا شده وازاین جهت سلامت جسم و روان را تهدید می کنند، بحثی درمورداثرات سیگارکشیدن مادران دردوران بارداری برروی سلامت رفتارهای کودکان آنها بیان شده است، که نشان می دهد کودکانی که مادران آنها دردوران بارداری مصرف زیاد سیگارداشته اند،کودکانشان دچاراختلالات رفتاری بیشتروتمایلشان برای ارتکاب اعمال مجرمانه وضد اجتماعی ، بیش ازسایرکودکان می باشد. البته این نتایج را نمی توان به تمام این کودکان تعمیم داد.پلی کلرید بی فنیل (PCB ) یکی دیگر ازآلاینده های زیست محیطی محسوب می شود که نقش آن در رفتارکودکان وهمچنین تاثیرات آن همراه با سرب بررفتار رت ها مورد توجه قرارگرفته است. نتایج نشان می دهد، کودکان آلوده شده با (PCB) دچارمشکلات حرکتی، گفتاری،اختلالات شخصیتی، ونیز کاهش حافظه خواهند بود.علاوه براین بررسی این ماده به همراه سرب برروی رتها و نوزادان نارس نشان می دهد، تاثیرات این دوماده بربدن بسیارمشابه هم بوده واحتمال می رود، مواد موجود دراین دو ترکیب از طریق فرایندهای مشابهی تاثیرات خود را اعمال می کنند.
به دليل اهميت بسزاي جريانهاي نقدي درموقعيت هاي واحدهاي اقتصادي ضرورت آن براي ادامه بقاي آنهاپيش بيني جريانهاي نقدي به عنوان يكي از اجزا ءلاينفك برنامه ريزي مالي ،ازموضوعات مهمي است كه مورد توجه مديران خاص مديران واحدهاي اقتصادي قراردارداين امر ازچنين اهميتي برخورداراست كه جريانهاي نقدي واحدهاي اقتصادي را ميتوان به جريان گردش خون در بدن تشبيه كرد.همچنين صورت جريانهاي نقدي مورد استفاده گروههاي مختلف از جمله سرمايه گذاران واعتباردهندگان ،واحدهاي دولتي مورد استفاده قرارمي گيردوازسوي ديگر سرمايه گذاران واعتباردهندگان براي اتخاذ تصميمات به صورت جريان نقدي علا قه مند هستند زيرا اغلب مدل هاي اوراق بهادار يا روشهاي ارزيابي وهمچنين تاثير آن بربازده سهام وواحدهاي اقتصادي مبتني برجريانهاي نقدي آتي است امروزه تجزيه وتحليل صورتهاي مالي وتجزيه وتحليل صورتهاي مالي وهمچنين صورتهاي مالي و.همچنين ترازنامه وسودوزيان نقش به سزايي در پيش بيني روند شركتهاي سهامي دربازار بورس سهام رادارد وميتواند نقش بسيار مهمي در كاهش نوسانات بازار را ايفا ميكند واز ديد درون سازماني توانائي پيش بيني نتايج آتي،خصوصا جريانهاي نقدي اداره اموررادركاراترين شكل خود امكان پذير ميباشد وبه اتخاذ تصميمات بهينه عملياتي وسرمايه گذاري وتامين مالي منجر مي شود از ديد برون سازماني نيز اطلاعات مربوط به جريانهاي نقدي به خصوص جريانهاي نقدي عملياتي مبناي مناسبي براي تصميم گيري اقتصادي گروه هاي ذينفع برون سازماني فراهم ميكند.
2-1 ضرورت تحقیق
صورت جريانهاي وجوه نقد مبناي ناقص براي ارزيابي دورنماي جريانهاي نقدي آتي بدست مي دهد .صورتهاي عملكرد مالي شامل صورت سودوزيان وصورت سودوزيان جامع دركنارترازنامه وصورت جريان وجوه نقد به عنوان يك مجموعه مبناي مناسبتري براي ارزيابي وضعيت آتي جريانهاي نقدي واحدهاي تجاري در مقايسه با صورت جريانهاي وجوه نقد ي به تنهائي فراهم مي سازد (استانداردهاي حسابداري ،1380مبناي نظري مالي بند 4-6هرچند براي بررسي اينكه كدام اطلاعات حسابداري ارتباط معني داربيشتري بربازده سهام دارند تحقيقات متعددي انجام شده اما اين سوال پاسخ قطعي نداشته است به نحوي كه عده اي اطلاعات برخي اطلاعات نقدي وتعدادي اطلاعات همزمان تعهدي ونقدي رابراي تاثيربربازده سهام سودمند دانسته اند .دراين تحقيقات تلاش مي شود به اين سوال پاسخ داده شود نسبتهاي مالي (ترازنامه صورت سودوزيان )درمقايسه بانسبت صورت جريانهاي نقدي آيا همبستگي بيشتري بربازده سهام دارد يانه .
بطور کلی وسایل آموزشی به ابزارها و امکاناتی اطلاق می گردد که در جریان تدریس جهت تفهیم بهتر مطالب درسی و یادگیری موثر توسط معلم و دانش آموز بکار می روند . این وسایل آموزش را از حالت سخنرانی محض خارج می کنند و یادگیری را با بهره گیری از حواس مختلف آسان و ممکن می سازند. در این شرایط شاگردان قادرند اطلاعات رفتار و مهارتهای جدید را با درک کامل بدست آورند.
آنچه می شنوم فراموش می کنم آنچه می بینم به خاطر می آورم و آنچه انجام می دهم می آموزم.
سخن فوق حکایت از این دارد که یادگیری زمانی تحقق می یابد که دانش آموز خود مستقیما در جریان آموزش قرار گیرد و خود را در آموزش شریک و سهیم بداند وقتی دانش آموز سیمی را از یک طرف به باطری و از طرفی دیگر به لامپ وصل می کند و با زدن کلیدی لامپ روشن می شود احساس شعف زاید الوصفی به او دست می دهد . آنچنانکه گویی کشف مهمی انجام داده است . این آموزش در ذهن او بیشتر ماندگار خواهد بود. البته تاکید بر استفاده از این وسایل هیچ گاه به معنی نفی نقش معلم نیست. زیرا هیچ وسیله ای نمی تواند جایگاه اصلی و با ارزش معلم را پر کند اما وقتی معلم این وسایل را در آموزش بکار می برد کودکان را در فراگیری بهتر عمیق تر و سریع تر مطالب یاری می کند، مفاهیم درسی جذابیت بیشتری پیدا می کند و کلاس ساکن و خاموش تبدیل به کلاسی سیال و پر هیاهو می گردد.
بنابراین با استفاده از وسایل و امکانات آموزشی گفته ها و مطالب درسی برای دانش آموزان عینی تر و ملموس تر می شود حتی گاهی اتفاق می افتد که آنها در هنگام مشاهده و کار با وسایل نکاتی ریز و ظریف را کشف می کنند که برای همیشه در ذهنشان باقی می ماند پس هر اندازه که آنها از حواس خود بیشتر بهره بگیرند استعداد و خلاقیتشان بیشتر شکوفا می شود ذهنشان بیشتر فعال می شود و معلم نیز از کار خود نتیجه بهتری می گیرد در واقع معلم با بکارگیری این روش به سلامت روانی خود نیز کمک کرده است.
پس باید در عصر انفجار دانش از کوتاهترین و موثرترین راه به اهداف آموزشی مورد نظر خود برسیم و باید بدانیم که تحقق این امر جز با بکارگیری و بهره گیری صحیح و برنامه ریزی شده از وسایل و امکانات آموزشی مقدور نیست.
بسیاری از شرکتها و موسسات دارای حجم انبوهی از اطلاعات هستند. با گسترش سيستمهاي پايگاهي و حجم بالاي داده ها ي ذخيره شده در اين سيستم ها ، به ابزاري نيازاست تا بتوان اين داده ها راپردازش کرد و اطلاعات حاصل از آن را در اختيار کاربران قرار داد.معمولا کاربران پس از طرح فرضيه اي بر اساس گزارشات مشاهده شده به اثبات يا رد آن مي پردازند ، در حالي که امروزه به روشهايي نيازداريم كه به اصطلاح به کشف دانش بپردازند يعني روشهائي كه با کمترين دخالت کاربر و به صورت خودکار الگوها و رابطه هاي منطقي را بيان نمايند.يکي از روشهاي بسيار مهمي كه با آن مي توان الگوهاي مفيدي را در ميان داده ها تشخيص داد،داده كاوي است ،اين روش كه با حداقل دخالت كاربران همراه است اطلاعاتي را در اختيار آنها وتحليل گران قرار ميدهد تا براساس آنها تصميمات مهم و حياتي در سازمانشان اتخاذ نمايند .بايد توجه داشت که اصطلاح داده کاوي زماني به کار برده مي شود که با حجم بزرگي از داده ها ، در حد مگا يا ترابايت ، مواجه باشيم . در تمامي منابع داده کاوي بر اين مطلب تاکيد شده است . هر چه حجم داده ها بيشتر و روابط ميان آنها پيچيده تر باشد دسترسي به اطلاعات نهفته در ميان داده ها مشکل تر مي شود و نقش داده کاوي به عنوان يکي از روشهاي کشف دانش ،آشكارتر مي گردد.
1.2.تعریف مسائله و بیان سوال های اصلی تحقیق
یکی از مباحث مهم در بانکداری الکترونیکی بحث مدیریت ارتباط با مشتری می باشد. به عبارتی کامل تر مدیریت ارتباط با مشتری یک روش ، یک نظام و از همه مهم تر یک راهبرد در کسب و کار است که هدف آن طبقه بندی مشتریان و مدیریت آن ها به منظور بهینه سازی ارزش مشتری در دراز مدت ، و بهرگیری سازمان از آن است .مدیریت ارتباط با مشتری ، در واقع در فرایند های پیدا کردن مشتری ، نزدیک شدن به آن ، مدیریت و ایجاد رضایت در مشتریان و نگهداری آن ها است]1[.ادلیستن این فرایند را تحت عنوان چرخه حیات مشتری این گونه بیان می کند:بدست آوردن مشتری ، افزایش ارزش مشتریان و نگهداری مشتریان خوب.
برای هر مشتری ،سازمان باید قادر باشد به سوالاتی نظیر زیر پاشخگو باشد؟
1-آیا مشتری سود ده است؟
2-چرا مشتری این کسب و کار را با سازمان انجام می دهد؟
3-مشتری چه چیزی را دوباره سازمان دوست دارد؟
4-آیا مشتری این کسب و کار را با رقبای سازمان هم انجام می دهد؟
دليل وجودی يك سايت كه مهمترين بخش طراحی وب ميباشد، اين عنصر بايد درتمامی تصميماتی كه شامل بخشهای ديگر ميشود در نظر گرفته شود.به طور كلي هدف از ايجاد سايت هاي وب گرفتن اصل مطلب و پخش كردن آن بين چندين صفحه مرتبط است براي اينكه درك آن توسط كاربر آسان شود(ارائه اين صفحات در فصل دوم انجام ميگيرد.)
صرفنظرازپروژه اولين قدم هميشه يكسان است:هدف كلي پروژه راتعيين كنيد.پس درابتدا لازم است كه هدف خود را درطراحی اين سايت بيان كنم:
سايتی كه توسط اينجانب در دست طراحی است يك سايت اطلاعات گرا يا سندگرا است.اين گونه سايت های متن گرا با تأكيد روي محتويات متنی طراحی ميشوند پس نسبتآسبك،قابل دريافت از اينترنت وتا حدودی داراي كوچكترين طراحی هستند.البته ناگفته نماند كه در كنار متن از سبكهای گرافيكی (GUI)مثل آيكون ها وپنجره های گشودنی و... نيز استفاده شده است.
هدف اين است كه كاربران بتوانند با مراجعه به اين سايت به اطلاعات زير دست پيداكنند:
دانشكده هاي دانشگاه مورد نظر،
ليست اساتيد هر دانشكده،
ليست دروس دانشكده،
اعضای هيأ ت هاي علمی دانشگاه،
مقاطع تحصيلی اعضای هيأت های علمی،
گروههاي آموزشي موجود در دانشگاه،
وتوضيح مختصری راجع به خود دانشگاه .همچنين كاربران ميتوانند ازاين سايت به سايت دانشگاه دسترسی پيدا كنند.
دراين طراحي سعي كرده ام اين نكته رادرنظر داشته باشم كه تأكيد اساسي درطراحي سايت بايد هميشه روي كاربر باشد يك سايت بايد با در نظر گرفتن توانايي هاي مشترك كاربران ساخته شود نه براي كاربر فوق العاده ابتدايي يا حرفه اي سايت ها.
انگيزه من درطراحی سايت كار با زبان HTML (البته كاملتر از آن XHTML ) است.چون وب جهاني كه متشكل از ميليونها صفحه وب ميباشد وهر كدام از جايي روي اينترنت قرار گرفته اند وهمه اين صفحات به شكلي از html نوشته شده اندواز طرفي با توجه به اينكه من هيچ اشنايي قبلي با طراحي وب سايت نداشتم ويادگيري وكسب مهارت در html نسبت به زبان هاي ديگر دشوار نمي باشد تصميم گرفتم كه اين زبان را براي اولين طراحي خود انتخاب كنم.
جي اي گرونيك نظريه پرداز معاصر روابط عمومي را مديريت ارتباط بين يك سازمان در اين رشته و همگان هايي ميداند كه با آن سروكار دارند.
ركس هارلو كه از پيشقدمان روابط عمومي در جهان است و تاليفات گوناگوني در اين رشته دارد اين تعريف را پيشنهاد ميكند:
روابط عمومي عبارت است از دانشي كه بوسيله آن سازمان ها آگاهانه ميكوشند به مسئولت اجتماعي خويش عمل نمايند تا بتوانند تفاهم و پشتيباني كساني را كه براي مؤسسه اهميت دارند بدست آورند.
درواقع روابط عمومي هنري است كه به كمك آن ميتوان مؤسسه، سازمان و فرد مورد علاقه و احترام كارمندان، مشتري ها و مردمي كه با آن سروكار دارند قرار داد. روابط عمومي بخشي از وظايف مديريت سازمان است. عملي است ممتد، مداوم و طرح ريزي شده كه از طريق آن افراد و سازمان ها ميكوشند تا تفاهم و پشتيباني كساني را كه با آنها سروكار دارند بدست آورند.
اهميت، نقش و كاركرد روابط عموميتاكنون در هزاران مقاله-كتاب و سخنراني در سراسر جهان به تبيين، اهميت، نقش، هدف و كاركردهاي روابط عمومي در جامعه پرداخته شده است و ابعاد گوناگون آن تشريح و تبيين شده است با اين وجود بازهم شاهديم كه نويسندگان و انديشمندان بسياري علاقه مندند به تفحص در اين عرصه بپردازند و در اين تلاش اميدوار هستند كه شايد اطلاع ديگري به اطلاعات موجود بيفزايند و گامي ديگر در راستاي شفاف سازي موضوع بردارند.
تقريبا 102 سال از تاسيس روابط عمومي (به مفهوم نوين) در ايالات متحده امريكا و 49 سال در ايران گذشته است. روابط عمومي در غرب محصول نياز ذاتي جامعه و در ايران مهماني ناخوانده بوده و هست. چرا اين مهمن هنوز مورد پذيرش قرار نگرفته؟ شايد يكي از عمده ترين علت هايش نامناسب بودن شرايط اجتماعي، نا آمادگي جامعه براي پذيرايي از يك پديده نوين و نبود الزام ها و شروطي است كه استقرار و حيات اين پديده را غيرممكن ميسازد. داشتن روابط عمومي، نگرش، گرايش، حيات، منش و رفتار و سرانجام فرهنگ، هنجارها و ارزشهاي خود را طلب ميكند.
هدف روابط عمومي ميانجي گري منصفانه ميان مؤسسه و مخاطبان است. وساطت ميان كساني كه ميخواهند كالا و خدماتي را بفروشند و آناني كه مايلند آنها راخريداري كنند.
روابط عمومي آن دسته از اعمال مديريت است كه مدير بوسيله آنها برخورد و رفتار عامه را ميسنجد و درنتيجه خط مشي ها و طرز عمل فرد يا مؤسسه را به صورتي كه متضمن منافع همگان و فرد يا مؤسسه مزبور باشد تعيين و برنامه عمل و فعاليت خود را به منظور حصول حسن تفاهم و قبول جامعه طرح ميكند.
در دو دههي قبل تواناييهاي فني بشر براي توليد و جمع آوري دادهها به سرعت افزايش يافته است. عواملي نظيراستفاده گسترده از باركد براي توليدات تجاري، به خدمت گرفتن كامپيوتر در كسب و كار، علوم، خدمات دولتي و پيشرفت در وسايل جمع آوري داده، از اسكن كردن متون و تصاوير تا سيستم هاي سنجش از دور ماهواره اي، در اين تغيرات نقش مهمي دارند.
بطور كلي استفاده همگاني از وب و اينترنت به عنوان يك سيستم اطلاع رساني جهاني، ما را مواجه با حجم زيادي از داده و اطلاعات مي كند. اين رشد انفجاري در داده هاي ذخيره شده، نياز مبرم وجود تكنولوژي هاي جديد و ابزارهاي خودكاري را ايجاد كرده كه به صورت هوشمند به انسان ياري می رسانند تا اين حجم زياد داده را به اطلاعات و دانش تبديل كند. داده كاوي بعنوان يك راه حل براي اين مسائل مطرح مي باشد. در يك تعريف غير رسمي، داده كاوي فرآيندي است خودكار براي استخراج الگوهايي كه دانش را بازنمايي مي كنند كه اين دانش به صورت ضمني در پايگاه داده هاي عظيم، انبار داده و ديگر مخازن بزرگ اطلاعات ذخيره شده است. داده كاوي بطور همزمان از چندين رشته علمي بهره مي برد. نظير: تكنولوژي پايگاه داده، هوش مصنوعي، يادگيري ماشين، شبكه هاي عصبي، آمار، شناسايي الگو، سيستم هاي مبتني بر دانش، حصول دانش، بازيابي اطلاعات، محاسبات سرعت بالا و بازنمايي بصري داده. داده كاوي در اواخر دهه ي 1980 پديدار گشته، در دهه ي 1990 گام هاي بلندي در اين شاخه از علم برداشته شده و انتظار مي رود در اين قرن به رشد و پيشرفت خود ادامه دهد.
واژه هاي «داده كاوي» و «كشف دانش در پايگاه داده» اغلب به صورت مترادف يكديگر مورد استفاده قرار مي گيرند.
تکامل تکنولوژی پایگاه داده و استفاده فراوان آن در کاربردهای مختلف، سبب جمع آوری حجم فراوانی از داده ها شده است. این داده های فراوان باعث ایجاد نیاز برای ابزارهای قدرتمند برای تحلیل داده ها گشته زیرا در حال حاضر به لحاظ داده ثروتمند هستیم ولی دچار کمبود اطلاعات می باشیم. ابزارهاي داده كاوي داده ها را آناليز مي كنند و الگوهاي داده اي را كشف مي كنند كه مي توان از آن در كاربردهايي نظير: تعيين استراتژي براي كسب و كار، پايگاه دانش و تحقيقات علمي و پزشكي استفاده كرد. شكاف موجود بين داده ها و اطلاعات سبب ايجاد نياز براي ابزارهاي داده كاوي شده است تا داده هاي بي ارزشي را به دانشي ارزشمند تبديل كنيم.
امروزه نامگذاري داده كاوي بسيار عموميت پيدا كرده است، البته اسامي ديگري نيز براي اين فرآيند پيشنهاد شده كه بعضا بسياري متفاوت با واژه ي داده كاوي است نظير: استخراج دانش از پايگاه داده، آناليز داده/الگو، باستان شناسي داده و لايروبي داده ها. كشف دانش در پايگاه داده فرآيند شناسايي درست، ساده، مفيد و نهايتا الگوها و مدل هاي قابل فهم در داده ها مي باشد. داده كاوي مرحله اي از فرآيند كشف دانش مي باشد و شامل الگوريتم هاي مخصوص داده كاوي است بطوريكه تحت محدوديت هاي مؤثر محاسباتي قابل قبول، الگوها و يا مدل ها را در داده كشف مي كند. به بيان ساده تر، داده كاوي به فرآيند استخراج دانش ناشناخته، درست و بالقوه مفيد از داده اطلاق مي شود. تعريف ديگر اينست كه داده كاوي گونه اي از تكنيكها براي شناسايي اطلاعات و يا دانش تصميم گيري از قطعات داده مي باشد به نحوي كه با استخراج آنها در حوزه هاي تصميم گيري، پيش بيني، پيشگويي و تخمين مورد استفاده قرار مي گيرد. داده ها اغلب حجيم اما بدون ارزش مي باشند، داده به تنهايي قابل استفاده نيست بلكه دانش نهفته در داده ها قابل استفاده مي باشد. به اين دليل اغلب به داده كاوي، تحليل داده اي ثانويه گفته مي شود.
شاید برای یک دانشجوی مهندسی که سروکاری با محیط های کاری ندشته و آشنایی با کسب و کارهای امروزی ندارد، اهمیت داشتن آگاهی حداقلی از داستن مدیریت و مهارت های گوناگون آن روشن نباشد. اما برای مهندسی که درگیر کار در سازمانهای کوچک و بزرگ امروزی است اهمیت و لزوم چنین دانشی آشکار است. بدون چنین دانشی یک مهندس برای موفقیت در حرفه خود، کمبود بزرگی خواهد داشت. یک مهندس در دوره عمر خود می تواند از نقش های پایین در سازمان شروع کرده و به رده های بالاتر ارتفا یابد. آنچه مهم است این است که، او در هر دوره ای از سازمان قرار داشته باشد، بشته به رده کاری، به اندازه ای از دانش مدیریت، از یک میزان حداقلی
تا حداکثری نیاز دارد و بدون چنین دانشی در بهره برداری کامل از توانایی های خود نا کام می ماند. در پایین ترین رده ای که یک مهندس در سازمان مشغول کار می شود یعنی در یک پست فنی یا خدماتی صرف، آگاهی داشتن از ساختار سازمان و جایگاه خود در آن و ارتباط وی با دیگر بخش ها، همکاران ومدیریت و همچنین حقوق و وظایف او فرایندهایی که در آن درگیر است به درک بهتر وی و درنتیجه عملکرد بهتر کمک می کند. در پست های بالاتر یعنی زمانی که یک مهندس با تجربه به پست های نظارتی یا مدیریتی ارتقاء پیدا می کند و بر کار مهندسان دیگر یا مجموعه بزرگتر از سایر کارکنان سازمان نظارت یا مدیریت می کند. در پست های بالاتر یعنی زمانی که یک مهندس با تجربه به پست های نظارتی یا مدیریتی ارتفاء پیدا میکند و بر کار مهندسان دیگر یا مجموعه بزرگتر از سایر کارکنان سازمان نطارت یا مدیریت می کند، لزوم داشتن دانش مدیریت روشن تر است. بدون داشتن مهارتهای مدیریتی، مهندسی که تنها آموزش فنی دیده است قادر به انجام موفقیت آمیز چنین وظایفی نخواهد بود.
بررسي كليه قراردادهاي بينالمللي نفتي ايران از بدو انعقاد قرارداد امتيازي 1901 دارسي تا كنون و شناخت ويژگيهاي نظام حقوقي هر يك و قياس آنان با يكديگر و همچنين مقايسه با قراردادهايي كه ساير كشورهاي نفتخيز درآن زمينه منعقد نمودهاند.
2) روش نمونه گيري افراد نمونه از نظر تعداد ، جنس و غيره
نظر به عنوان اين رساله كه قراردادهاي بينالمللي نفت را مورد بررسي قرار ميدهد لذا نمونهگيري افراد موضوعيت نداشته بلكه انواع قراردادهاي داخلي و خارجي در زمينه نفت و گاز به عنوان نمونه مورد بررسي قرار گرفته است.
3) روش پژوهش
اين پژوهش با بكارگيري دو روش توصيفي و تحليلي و به شيوه كتاخانهاي (استفاده از كتب، اسناد و مقالاتي كه از مجلات حقوقي و شبكه جهاني اطلاعرساني اينترنت دريافت شده است و با توجه به مصاحبهها، جوابيههاي كارشناسان و مسئولين وزارت نفت با ذكر زيرنويس مستند گرديده) تدوين شده است.
4) ابزار اندازهگيري
شامل وضعيت شكلي و ماهيتي مفاد انواع قراردادهاي نمونه در زمينه نفت و گاز از نظر حقوقي كه گونههاي متفاوت را بررسي نموده معايب و مزاياي موجود در آنها در تطبيق با ساير نمونههاي مشابه از قبيل مدت، وضعيت مالي، وضعيت غير مالي و ساير موارد مطروحه ميباشد.
5) طرح پژوهش
نفت مادهاي تمام شدني و جايگزينناپذير است و به علت سيال بودن مهاجرتپذير ميباشد، به اين معنا كه ميليونها سال براي تشكيل اين مايع حيات امروزي زندگي بشري زمان صرف گرديده است.
6) طرح پژوهش
ميبايست با پژوهشي علمي از منظر حقوقي و با تكيه بر ميثاقها و قراردادهاي بينالمللي كه ساير كشورهاي نفتخيز دنيا منعقد نمودهاند و تطبيق ويژگيهاي هر يك با لحاظ نمودن واقعيتهاي جهان امروز به گزينش اصلح دست يابيم
7) نتيجه كلي
بديهي است با بهرهبرداري بهينه از اين نعمات سرشار خداوندي كه از جمله به سرزمين ما نيز اعطاء فرموده است به گونهاي انعقاد قراردادهاي بينالمللي اقدام ورزيم كه حاوي شرايط جامع و در بر دارنده حداكثر منافع ملي با بهرهبرداري مناسب متضمن حفظ و توسعه ميادين بوده و با دستيابي به آخرين فنآوري روز و انتقال دانش و آموزش نيروي انساني داخلي به مسئوليت خود در قبال نسل آينده تداوم بخشيم.
ماده كامپوزيت لايهاي، شامل لايههايي از حداقل دو ماده متفاوت است كه توسط باندهايي به هم متصل شدهاند. نتيجه روي هم قرار گرفتن لايهها به منظور تركيب بهترين خواص تك تك آنها براي ايجاد ماده جديدي است یا موارد استفاده بيشتر. خواصی كه توسط روي هم چيدن لايهها تقويت ميشوند عبارتند از: استحكام ـ سفتي وزن كم، مقاومت در برابر ضربه و غيره. لايهها ميتوانند غير ايزوتروپ باشند. و نيز لايهها را ميتوان به نحوي انتخاب نمود كه سفتي و مقاومت موردنياز در طراحي يك سازه حاصل شود.
ماده كامپوزيت تقويت شده با اليافي (Fiber-reinforcel composit ) material)) كه مختصراً (FRCM) ناميده ميشود، شامل اليافهايي در يك ماتريس ميباشد.اگر اليافها در يك راستاي خاص قرار گيرند، ماده غير ايزوتروپ خواهد بود، يك ورق كامپوزيت لايهاي شامل لايههايي از FRCM است كه در هر لايه، اليافها در راستايي متفاوت از راستاي اليافها در ساير لايهها چيده شدهاند. اين نوع كامپوزيتهاي لايهاي ميتوانند به نحوي طراحي شوند تا از نسبتهاي مقاومت به وزن و سختي به وزن بالايي برخوردار باشند. و نيز طراحي ميتواند به گونهاي باشد كه ورق لايهاي داراي جهات برتري از مقاومت و سختي تقويت شده باشد. و به اين دلايل FRCM، جايگزين مناسبي است به جاي مواد سفتي نظير انواع فلزات در خيلي از كاربردها مانند صنايع هوايي ،خودروسازي و تجهيزات ورزشي.
امروزه پيشرفته بودن هر كشور را با شاخص هاي آموزشي و بهداشتي و درماني آن ميسنجند، هر قدر امكانات آموزشي و بهداشتي و درماني براي مردم كشور بيشتر فراهم باشد به همان نسبت آن كشور از جايگاه و موقعيت بهتري در جامعة جهاني برخوردار است. در حال حاضر توجه به بهداشت بيش از درمان مورد نظر است و در اين مورد سياست هايي به منظور پيشگيري از شيوع بسياري از بيماري ها صورت ميگيرد كه هنوز هم اين اقدامات كافي به نظر نميرسد.
بالا بودن هزينه هاي دارو و درمان، كمبود بيمارستان هاي مجهز در بسياري از شهرها، كمبود پزشك متخصص در بسياري از نقاط كشور و كبود دارو و… از جمله مسائل موجود در بخش بهداشت و درمان است كه براي برخورد با اين مسائل بايد تدابير جديدتر و مؤثرتري را اتخاذ نمود.
از طرفي ديگر از عوامل كارايي انساني، بسته به تأمين غذاي سالم و كافي است، به همين جهت توليد و نگهداري مواد غذايي طبق اصول بهداشتي و فني از پايه هاي بهداشت عموميو پيشگيري از بيماري هاي مختلف است.
گسترش شهرنشيني و نتايج آن افزون طلبي، تحوّل سيستم هاي توليد، ازدياد روزافزون نيازهاي عموميو مصرفي جامعه در زمينه مواد غذايي و دارويي، عدم توانايي نظارت بر مراكز درماني و واحدهاي توليدي مواد خوردني و آشاميدني و آرايشي و بهداشتي و… شرايط را براي بروز بعضي از تخلّفات آماده نموده است. افزايش شمار سريع مراكز توليد مواد خوردني، آشاميدني و آرايشي، بهداشتي و كارخانه هاي ساخت فرآورده هاي دارويي، تأمين بهداشت و جلوگيري از آلودگي اين مواد را، در دنياي امروز غيرقابل اجتناب نموده است. زيرا با كوچكترين آلودگي، بيماريها و مسموميت هاي مختلفي در قشر وسيعي از جامعه بروز ميكند لذا اين گونه مراكز به منظور بهبود فرآورده هاي خود نياز به رعايت امور بهداشتي دارند و به همين جهت هر سال بخش مهمياز مخارج اين كارخانه ها را امور مربوط به تحقيقات بهداشتي تشكيل ميدهد.
در سايه ي تحولات عظيم علمي و فناوري هاي جديد در جهان امروز پديده اي بنام اوقات فراغت شكل گرفته است پديده اي كه از يك سو زمينه اي مناسب براي رشد ابعاد مختلف وجود آدمي و رسيدن به كمال و سعادت است و بستري مطلوب براي رشد و شكوفايي استعدادهاي نهفته در درون و از سوي ديگر آبستن مشكلات جدي و جديدي براي نسل امروز و نسل هاي آينده است كه اگر با علم و آگاهي با آن روبرو نشويم و برنامه اي مدون و منظم براي برخورد با آن نداشته باشيم ،دچار صدمات و لطمات جبران ناپذيري خواهيم شد .
توجه به اين نكته بسيار مهم است كه اوقات فراغت بخش جدايي ناپذير زندگي امروزي است كه نحوه ي گذراندن آن هم ممكن است باعث سلامت ،رشد و كمال فرد شود و هم موجب كندي ،انحراف و انحطاط آدمي گردد بخصوص در دوره ي نوجواني ،اوقات فراغت اهميت زيادي دارد زيرا نوجوان از يك سو مايل به برقراري ارتباط با ديگران ،به ويژه همسالان است ،از يكنواختي گريزان است و در كارها و امور زندگي خود تنوع مي خواهد و از سوي ديگر هنوز به پختگي كامل نرسيده است اگر نوجوان براي گذراندن اوقات فراغت ،درست راهنمايي نشود ممكن است به انجام اموري گرايش پيدا كند كه آثار نامطلوبي براي او خواهد داشت .
والدين بايد در داخل منزل فضايي بوجود بياورند كه نوجوان بخشي از اوقات خود را در كنار پدر و مادر بگذراند درست است كه او به همسالان و دوستان گرايش بيشتري دارد ولي اگر والدين با وي ارتباط عاطفي و اجتماعي مناسب داشته باشند نوجوان با آنان هم صحبت مي شود ،از گفتگو با آنان لذت مي برد و در برقراري ارتباط با ديگران نيز افراط يا تفريط نمي كند از طرف ديگر چون نوجوان در طول روز در مدرسه به سر مي برد و در بيرون از مدرسه نيز عمدتاً با دوستان خود ارتباط دارد ،نقش مدرسه در راهنمايي او براي گذراندن اوقات فراغت بسيار مؤثر است مدرسه مي تواند فعاليت هاي فرهنگي و تفريحي سالم پيش بيني كند و بطور غيرمستقيم رفتارهاي ديني ،اجتماعي و فرهنگي مورد انتظار را در دانش آموزان تقويت نمايد بويژه در ايام تابستان كه دانش آموزان از درس و بحث و تكليف رسمي فارغ شده اند تنظيم برنامه ي مناسب براي اوقات فراغت آنان لازمه ي رشد و كمال ايشان است والدين و مربيان نبايد بطور افراطي در كارهاي نوجوان دقيق شوند ، ولي بررسي ،قضاوت و داوري درباره ي رفتار او و نحوه ي سپري نمودن اوقات فراغت را هميشه در نظر داشته باشند.
در بيان مفاهيم توسعه، ملاحظه شد كه همواره در توسعه، تحول مييابد جزء ذاتي باشد و همانطوريكه تحول جنبه مادي و فيزيكي را دربرميگيرد جنبه معنوي و انساني را نيز دارد. لذا هدفهاي مشخص اصلي برنامههاي توسعه مييابد محور قرار دادن ابعاد انساني بشر و ارتقاء كيفيت اين جنبهها باشد. بنابراين توجه به جنس مونث نه به عنوان نيمي از نيروي كار بلكه به عنوان نيمي از جمعيت و انسانهايي كه مستحق توجه بيشتر ميباشند ميبايست مد نظر برنامههاي توسعه باشد.
در اين راستا ؟ زن و توسعه از دهههاي بعد از 1960 وارد ادبيات توسعه گرديد و در اني ميان بخشي از اين رسالت بر دوش جغرافياي انساني كه قطب مهم و كار آمد مطالعات انرا ـ انسان تشكيل ميدهد قرار گرفت.
مساله اساسي كه در ابتداي تحقيق مد نظر بوده است تأكيد براين نكته داشته كه زنان داراي نقش چندگانهاي در خانواده و جامعه ميباشند، ليكن نقش توليدي زنان روستايي بصورتي پنهان به انجام رسيد دكتر تجلي اقتصادي و حتي اجتماعي يافته است. همچون از آنجائيكه بنيان اقتنصادي قريب به اتفاق روستاهاي كشور، كشاورزي و فعاليتهاي وابسته بدان ميباشد، بهرهگيري از نيروي كار زنان عمدتاً در امور حاشيهاي، پرزحمت و بعضاً طاقت فرساست. اما در عين حال كار زنان نقشي اساسي در ممانعت از سقوط خانوار روستايي در فقر مطلق دارد.
عموماً اطلاعات مورد نياز هر يك از گروهاي فوق توسط بخشهايي از حسابداري تهيه و تنظيم ميشود مثلاً حسابداري مديريت وظيفه تعيين و تنظيم اطلاعات درون سازماني را عهدهدار بوده كه عمدة اطلاعات برآمده از حسابداري مديريت داراي ويژگيهاي زير ميباشد:
1- گزارشهاي مربوط به حسابداري مديريت براي مقاصد خاص، تصميمات معين و يا وضعيتهاي ويژه بوده كه اين اطلاعات عمدتاً به صورت غيرروتين و ساخت ناپافته تنظيم ميگردد.
2- گزارشات حسابداري مديريتي، بست به سطحي از هرم مديريت يا سطوح برخوردارنده از اطلاعات كه بدان گزارش ميشود، به صورت تفصيلي ارائه ميگردد.
3- تعداد و دوره تهيه گزارشات درون سازماني در يك دوره ممكن است زياد باشد.
4- با عنايت به مراجعي كه اطلاعات مديريت بمنظور تصميمگيري آنها تهيه ميشود، ممكن تبعيت از اصول و روشهاي حسابداري در اولويت ثانويه قرار گرفته و عامل اصلي تدوين اطلاعات فايدهمندي آن در تصميمگيري و مرتبط بودن اطلاع با انواع تصميم ميباشد.
نمونههايي از موارد كاربرد اطلاعات مربوط به گزارشهاي درون سازماني شامل: برنامهريزي، بودجهبندي، كنترل، قيمتهاي خريد و فروش، مديريت موجوديها، مديريت وجه نقد و بودجه بنديهاي جاري و سرمايهاي ميباشد.
3- اهداف صورتهاي مالي و اطلاعات حسابداري
اهداف اصلي صورتهاي مالي ارائه اطلاعات فشرده و شكل يافته درباره وضعيت مالي، عملكرد مالي و گردش وجوه نقد يك واحد تجاري بوده كه بر طيفي گسترده از استفادهكنندگان از اطلاعات و صورتهاي مالي در اتخاذ تصميمات اقتصادي مفيد واقع گردد.
هدف تحقيق حاضر بررسي اثرات تجديد ارزيابي و نحوه عمل و كاربرد آن در شركتهاي توليدي و صنعتي ميباشد . براي اين منظور ابتدا صورتهاي مالي در شركت نمونه بطور جداگانه مورد بررسي و تجزيه و تحليل قرار گرفته و علاوه بر آن به بررسي پرسشنامهها و مصاحبههاي حضوري نيز پرداخته شده است و در اين راستا اطلاعات حاصل از بررسي قوانين مالياتي نيز ارائه گرديده است.
نقش اساسي حسابداري دولتي ارائه اطلاعاتي است كه استفاده كنندگان را در ارزيابي مسئوليت پاسخگويي و تصميم گيري هاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي ياري دهد و اصول و استانداردهاي حسابداري دولتي اكثر كشورهاي جهان نيز حول محور تأمين نياز اطلاعاتي جهت پاسخگويي به مراجع پاسخ خواه يا مردم مي گردد.
اصولاً سيستمها و روشهاي حسابداري بخش عمومي نيز كه در جهت اعتلاي اهداف گزارشگري مالي و با الهام از اصول و استاندارهاي بخش عمومي تدوين و اجراء مي گردد بايد اطلاعاتي را فراهم كند تا از يكطرف پاسخ خواه (مردم) بتواند عملكرد پاسخگو (دولت) را ارزيابي نمايند و از سوي ديگر پاسخگو مطمئن باشد اطلاعات لازم براي پاسخگوئي را در اختيار دارد.
در جوامعي كه دولتها بر اساس راي مردم انتخاب مي شوند و در نهايت قدرت تبلور ارادة مردم است مسئوليت پاسخگوئي دولت بر پايه اين عقيده استوار است كه شهروندان حق دارند بدانند و حق دارند حقايق را به صورت اظهارات علني و از طريق مذاكرات عمومي با ايشان و نمايندگان ايشان، دريافت نمايند لذا گزارشگري مالي به عنوان يكي از اشكال علني انتقال حقايق، نقن اساسي در انجام وظيفه مسئوليت پاسخگوئي، اطلاعاتي را براي شهروندان فراهم نمايد تا از طريق آن عملكرد دولت را در چارچوب محدوديت هاي قانوني مصوب نمايندگان، ارزيابي نمايند.
افزايش مشاركت زنان در توسعه، شايد پيش از آنكه موضوعي اجتماعي باشد، بحثي اقتصادي است و افزايش زنان تحصيلكرده مي تواند شاخصي براي پيشرفت محسوب شده و فرصتي براي سرعت بخشيدن به روند توسعه و نيز رويارويي با چالش ها و پيامدهاي تغيير و تحول ناشي از رشد و توسعه فراهم آورد. بررسي تأثيرات آموزش در سطوح مختلف فردي ، خانوادگي و اجتماعي زنان نشان از بهبود موقعيت زنان در زندگي فردي و اجتماعي داد. اين امر آنها را در مراحل بعدي در ايفاي نقش هاي متعدد و متنوع اجتماعي، چه در جايگاه مادر در امر تربيت فرزند چه در جايگاه نيروي انساني ماهر و متخصص در عرصه كار و مديريت و به طور كلي به عنوان يك شهروند مسئول و آگاه و زير مجموعهاي از سرمايههاي انساني، تواناتر ميكند، كه نبود آن دور باطلي را ايجاد مي كند كه محروميتهاي زنانه و فقر زنانه و به دنبال آن كندي بسيار در روند توسعه در اجتماع بروز مي كند. دقيق تر آن است كه به اين محروميتها هم به عنوان علت و هم به عنوان معلول در اين سيكل باطل نگاه كنيم: در جامعهاي با ميزان آگاهي، دانش اجتماعي و درآمد ناچيز، والدين در سرمايهگذاري براي دخترانشان كوتاهي مي كنند زيرا از آنان انتظار ندارند كه در امور اقتصادي خانواده مشاركت داشته باشند. دختران بدون تحصيلات و با آگاهي ناچيز، تبديل به مادران تحصيل نكردهاي ميشوند كه داراي مهارتهاي ارزشمندي در خارج از منزل نيستند، قدرت اثر گذاري بر تصميمگيريهاي خانواده را ندارند، دخترانشان نيز مانند خودشان از آموزش محروم مي مانند و دور باطل ادامه مي يابد.
هدف از اين پژوهش آنست كه تأثير پيوستن ايران به WTO بر صنعت بيمه بررسي شود. به اين ترتيب كه با پيوستن به اين سازمان چه پارامترها و شاخصهايي در صنعت بيمه متأثر خواهد شد.
- اهميت و ارزش تحقيق:
به جرأت ميتوان گفت ورود به جامعه اقتصاد جهاني كه در آن اقتصاد ملي بتواند از مزاياي آن استفاده كند، عضويت در سازمان تجارت جهاني است. هم چنين در حاليكه جهاني شدن فرآيند مسلط در روند تحولات جهاني است، بوميگرايي، محلي گرايي و منطقه گرايي نيز در حال تشديد است.( اتحاديه اروپا، آسه آن و…) در چنين شرايطي براي برقراري ارتباط تجاري، كشور ما با محدوديت مواجه ميباشد. چون كشورهاي عضو WTO يا هر اتحاديه تجاري ملزم هستند در چارچوب موافقتنامه هاي سازمان و يا اتحاديه مربوط با كشورهاي ديگر به همكاري اقتصادي بپردازند. در حال حاضر بخش غالب اقتصاد جهان را خدمات تشكيل ميدهد. بخشهاي خدماتي و توليدي ارتباط و وابستگي متقابل و پويايي با هم دارند و با رشد و توسعه اقتصادي اهميت اين بخش به طور مستمر افزايش مييابد. و در نتيجه ضرورت كه با شروع مذاكرات كشورهاي براي الحاق به سازمان تجارت جهاني ( كه ممكن است سالها به طول انجامد) به بررسي اثرات پيوستن به WTO بر بخشهاي مختلف پرداخته و راهكارها و پيشنهادات لازم ارائه گردد.
- كاربرد نتايج تحقيق:
نتايج اين تحقيق ميتواند زمينه مناسبي را براي تصميم گيرندگان صنعت بيمه در خصوص برخورد با فرآيند در حال تداوم جهاني شدن فراهم سازد. به گونه اي كه صنعت فوق با برداشتن. موانع تجاري و قانوني، خود را با آهنگ گشودن دروازه هاي اقتصاد تطبيق دهه تا خدمات بيمه اي به طور كارا و با توان رقابتي بالا در برابر عرضه كنندگان خارجي اين خدمات ارائه گردد. تنها در اين صورت است كه ميتوان از اين پديدة جهاني به عنوان ابزاري براي توسعه اقتصادي و محركي براي افزايش توان رقابتي بازار داخلي استفاده كرد.
رشد رو به تزايد مصرف منابع غيرقابل تجديد انرژي و افزايش آلودگي هاي ناشي از بهره برداري هاي بي رويه، توازن اين ذخائر پايان پذير را به مخاطره افكنده و در اين رابطه، بررسي راهكارهاي عملي استفاده از منابع جديد انرژي (انرژيهاي تجديدپذير ) در دستور كار محققان و دانشمندان قرار داده است.
حفظ سلامت محيط زيست و قابليت بازيافت طبيعي دو خصوصيت مهمي است كه در گزينش نهايي اين منابع مورد توجه بوده و در اين راستا، جذب انرژي مفيد از اقيانوس ها، درياها و رودخانه ها بعنوان يكي از پاكيزه ترين منابع بكر به جهان معرفي گرديده است.
بحران انرژي در دهه 1970 ميلادي، فكر دانشمندان را به سوي منابع انرژي مستقل از سوخت فسيلي كشانده كه از آن جمله استفاده از انرژي پايان ناپذير نهفته در درياها مي باشد.
در اين پايان نامه به چگونگي توليد برق از جزر و مد درياها بعنوان يكي از انرژيهاي پايان ناپذير نهفته در دريا اشاره شده است.
در فصل اول سعي شده تا ابتدا مختصري درباره انرژيهاي قابل حصول از درياها گفته شود تا خواننده اين پايان نامه يك ديد كلي درباره انرژيهاي دريايي پيدا نمايد. در فصل دوم در مورد جزر و مد و چگونگي به وجود آمدن جزر و مد و پارامترهاي موثر در جزر و مد مطالبي ارائه گرديده است. در فصل سوم به شرايط لازم مكاني، براي ايجاد نيروگاههاي جزر و مدي و نكات اساسي طراحي نيروگاههاي جزر و مدي اشاره شده است. در فصل چهارم به روشهاي مختلف توليد برق از طريق نيروي جزر و مدي، همچنين به عنوان نمونه دو نيروگاه جزر و مدي لارنس فرانسه و آناپوليس كانادا كه در حال حاضر از آنها براي توليد برق استفاده مي شود اشاره شده است. و در نهايت به بررسي سواحل ايران براي استفاه از انرژي جزر و مدي براي توليد برق پرداخته شده است. در فصل پنجم هم ترجمه مقاله اي آمده است كه به كوشش حقير انجام شده است.