مهندسين خودرو، شبيهسازي را به عنوان يك ابزار واجب يافتند، كه بسيار موثر و با ارزش بود و باعث پيشرفته شدن سيستمهاي كنترلي شد.
سیمولینک همچون يك ابزار طراحي استاندارد می باشدکه مزيت آن، قابل انعطاف بود آن ، دقت آن و ظرفيتهاي شبيهسازي آن ميباشد.يكي از نتايج طراحي باز سيستمها در سیمولینک این است که سيمولنيك به مهندسين اجازه ميدهد كه يك منبعي از جعبههاي انتخابي را درست كنند ، كه هر كدام از اين جعبهها ميتوانند براي يكديگر استفاده شوند.
بوسيله مشترك كردن يك سري از منابع و ابزارها، مهندسين ميتوانند در گروههاي كاري جدا از هم با يكديگر فعاليت كرده و يك سيستم مهندسي كاملا درست را بوجود آورند. به علاوه براي گرفتن يك كاركرد موثر بوسيله سيمولينك، در پروژه طراحي، ميتوان از Stateflow استفاده كرد، كه اين سيستم يك ابزار فعل و انفعالي ميباشد، كه قادر است مدل و شبيهسازي را به صورت يك مجموعه كاملا واكنشي در آورد.
stateflow به مهندس اجازه ميدهد تا مجموعه هاي خشك و غير قابل همخواني با سيمولنيك را به صورت يك سيستم پيوسته در يك مجموعه گرافيكي بوجود آورد و قوانين منطقي نيز در مدل حاكم باشد.
اين كتاب با ارائه نه مثل از سيستمهاي مورد استفاده در خودرو، قدرت سيمولنيك و stateflow را در شتاب دادن و آسان كردن پروسه طراحي، نشان ميدهد.
از همان روزهای اولیه ساخت اتومبیل و حتی قبل از آن ، در زمانی که اسبها گاری را میکشیدند ، به خوبی معلوم و مشخص بود که ناهمواریهای سطح جاده برای مسافران نامناسب است و باید این ناهمواریها و مسافران از یکدیگر جدا می شدند.
این جداسازی خیلی بیشتر از یک مسئله فقط درباره راحتی است. دست اندازهای پی در پی و گودالهای سطح جاده که سبب تکان خوردن و وارد شدن یکسری نیروهای عمودی به اتومبیل می شوند با افزایش نسبی سرعت اتومبیل نیز تغییر می کنند. با سرعتهای بالایی که امروزه به آنها دسترسی داریم، مجموع این ضربات متوالی برای مسافران و همچنین قطعات و قسمتهای مکانیکی اتومبیل تحمل ناپذیر خواهند بود. در ضمن این تکانها مشکلاتی را برای کنترل اتومبیل نیز ایجاد می کند.در نتیجه ، یک نیروی کششی میانی بین بدنه و چرخها وجود خواهد داشت.
لرزشهاي پي در پي بدنه خودرو سبب خستگي راننده و سرنشينان ميشود. در پي آن كارايي و بازدهي رانندگي و عمر مفيد خودرو كاهش يافته و سلامتي انسان به خطر ميافتد، بنابراين مدلسازي مود سواري خودرو بهسازي پاسخ لرزشي آن با بهره از ميرايندههاي ارتعاشي از ديدگاههاي مهم در طراحي خودرو بوده كه آسايش سرنشين، افزايش دوام خودرو، ايمني و افزايش كنترل خودرو را به دنبال دارد.
خاصيت ميرايش ارتعاشات لرزشها و رفع بعضي از اغتشاشات حركت در خودرو و حفظ بعضي ويژگيهاي مناسب جهت ايمني، از ويژگيهاي مناسب مكانيكي است كه انجام آن با يك وسيله مكانيكي امكانپذير است. مجموعه مشخصي كه فراهمگر هدف بالاست، سيستم تعليق نام دارد. اين مجموعه قلمرو وسيعي را با خواص و وظايف متفاوت در بردارد.
نقش سيستم تعليق در خودرو مهار چرخ در فضا (در سه راستاي X وY و Z ) و فراهم كردن حركات خطي و زاويهاي مناسب آن است. نيز چرخها را به صورت تكيهگاهي امن در زير خودرو نگاه ميدارد به گونهاي كه چرخها توان مهار سازي نيروهاي اعمالي به خودرو (گرانش، گريز از مركز، نيروهاي رانشي و ترمزي و ... ) را داشته باشند. ويژگيهاي سختي و ميرايي تعليق بايستي چنان برگزيده شوند كه پايداري و آسايش خودرو تأمين گردد.
براي پي بردن به جايگاه سيستم تعليق، خودرو را در سه حالت زير در نظر ميگيريم :
•بي تعليق : بدون سيستم تعليق، تاير و بدنه معلق ميباشند در نتيجه هر ناهمواري در سطح جاده، به سرنشينان خودرو منقل خواهد شد.
•با تعليق و بي لرزهگير: در اين حالت تاير به زمين چسبيده ولي بدنه معلق ميباشد. در نتيجه بدنه خودرو به طور مداوم به بالا و پايين نوسان ميكند.
•با تعليق و با لرزهگير : در اين حالت تاير و بدنه به زمين چسبيده است و لرزهگير، نوسانات فنر را دفع مينمايد؛ چرخها به راحتي به بالا و پايين حركت كرده و پايداري، اطمينان و راحتي خودرو را در پي خواهد داشت.
این کمپرسورها شامل یک محور مدور با چندین تیغه بوده که در داخل یک پوسته بیضی شکل می گردند. قسمتی از این پوسته توسط مایعی که معمولا آب می باشد پر می شود. هنگامیکه محور می گردد، تیغه ها به شکل یک تعدادی سطل در می آیند. در هنگام چرخش محور ، سطلهای ایجاد شده توسط پره ها، مایع را به همراه روتور حمل می کنند. چون سیال در محیط پوسته ادامه مسیر می دهد، سیال متناوبا فضای بین تیغه ها را پر و خالی می کند. هنگامیکه سیال این فضا را ترک می کند، گاز از دهانه ی ورودی به داخل محفظه محور کشیده می شود. در حالیکه محور به گردش خود ادامه می دهد،سیال به داخل محفظه محور برگشته و حجم داخل محفظه کاهش می یابد. در هنگامیکه حجم کاهش یافت آنگاه فشار گاز افزایش می یابد. در هنگامیکه محفظه محور از جلوی دهانه خروجی عبور می کند، گاز فشرده شده به داخل یک جداکننده مایع/گاز ریخته شده و سپس از آنجا به داخل سیستم فرآیند فرستاده می شود. در شکل 2-5 یک نمونه کمپرسور رینگ مایع نشان داده شده است.
و به معنای بازگشت یا چرخش مجدد گازهای خروجی اگزوز می باشد. در حقیقت سیستمی است که سبب بازگشت مقداری از گازهای اگزوز٬ به داخل موتور و محفظه سیلندر می شود.
1-1- EGR چه سودی دارد :
همان طور که می دانید با روشن شدن موتور و شروع به کار اتومبیل٬ از خروجی موتور یا همان اگزوز گازهای آلاینده ای وارد اتمسفر می شوند و هر چقدر هم که موتور با شرایط ایده آل کار کند باز هم حجم زیادی از این گازها وارد محیط اطراف می شوند٬ که شامل دی اکسید کربن(CO2)مونو اکسید کربن(CO)و اکسیدهای نیتروژن(NOx) هستند.
در این بین اکسیدهای نیتروژن از خطرناک ترین گازهای آلوده کننده محیط زیست به شمار می آیند و البته فقط در دماهای بسیار بالا قابلیت تولید دارند و مرز حرارتی تولید این اکسیدها حدود ۲۵۰۰ درجه سانتی گراد می باشد . مسلم است که با گذشت زمان و کار کردن موتور دمای اتاقک احتراق بالا و بالاتر رفته و خصوصا در شرایط تحت بار٬ از مرز ۲۵۰۰ درجه نیز می گذرد و سبب تولید حجم قابل توجهی از اکسیدهای نیتروژن می شود که به راحتی وارد فضای اطراف می شوند. سیستم egr با وارد کردن درصدی(حدود ۵ تا ۱۰ درصد) از گاز خروجی موتور-که شامل حجم زیادی دی اکسید کربن می باشد-به منیفولد ورودی و از آن جا به داخل محفظه انفجار٬ سبب کاهش دمای آن شده و آن را زیر ۲۵۰۰ درجه نگاه می دارد. پس با این روش به راحتی تولید اکسیدهای خطرناک نیتروژن را کنترل نموده و به عدم آلودگی محیط زیست کمک شایانی می نماید.
اما این کاهش دما چگونه صورت می گیرد : همان طور که می دانید هر چقدر حجم مخلوط سوخت و هوا در سیلندر٬ یا به عبارت دیگر حجم محفظه احتراق بیش تر باشد انفجار بزرگ تری صورت گرفته و گازهای بیش تری تولید شده و دما بالاتر می رود. پس اگر بتوان حجم محفظه احتراق را به روشی کوچک کرد دما کمتر بالا می رود این کار در سیستم EGR با وارد کردن مقداری گاز سوخته موتور که بیش تر شامل CO2 است٬ انجام می شود و حجم موثر محفظه را اندکی کاهش داده و سبب کنترل دما می شود. در ضمن اندکی CO ورودی نیز امکان ترکیب مجدد تبدیل شدن به CO2 را می یابند.
سیمان کالایی ارزان و سنگین می باشد و مصرف آن وقتی به صرفه است که محل تولید ومصرف تا حد امکان به هم نزدیک باشد در ابتدای ساخت تاسیسات راه آهن مقدار قابل توجهی سیمان از خارج واردگردید ولی بعد از مدتی تصمیم گرفته شد یک کارخانه سیمان با توجه به تحقیقات و مطالعات اولیه زمین شناسی در هفت کیلومتری جنوب تهران درنزدیکی کوه بی بی شهر بانو احداث گردد و در سالهای بعد با توجه به اینکه مردم از این محصو ل استقبال می کردند کارخانه های با ظرفیت چند برابر کارخانه اول که معادل صد تن در روز بود احداث گردید و هم اکنون نیز در سال چندین کارخانه با ظرفیت های حدود چهار هزار تن در روز راه اندازی می شود .ساخت سیمان به چهار روش صورت می گیرد . که این روشها عبارتند از :
1- روش تر
2 - روش نیمه تر
3- روش نیمه خشک
4- روش خشک
سه روش اول بدلیل مصرف آب فراوان و مصرف انرژی و سوخت زیاد و همچنین تولید گازهای گلخانه ای در کشورهای صنعتی کاملا منسوخ شده و در کشور ما به تدریج بر چیده می شود . در این روشها مواد خرد شده به همراه آب در آسیابها ساییده شده و مواد حاصل به صورت دوغاب یا خمیری شکل در روشهای نیمه خشک وارد کوره های دوار جهت پخت می شوند. به واسطه پخت مواد همراه آب نیاز میباشد که طول کوره ها بسیار بلند وسوخت مورد نیاز زیاد و حجم مواد ورودی کم باشد. این کوره ها با ظرفیت های از 100 تا 600 تن می باشند که به عنوان مثال یک واحد 600 تنی کوره ای به طول 160 نیاز دارد در حالی که در سیستمهای نوین خشک جهت تولید 4000 تن به کوره هایی کمتر از 60 متر نیاز است .
امروزه انواع روبات هایی که در دنیا وجود دارند ما را در انجام بسیاری از فعالیت های صنعتی ، کشاورزی ، تجاری ، خانگی و ... سهل و آسان نموده اند. لذا آنچه که روز به روز در پیشرفت این حرفه یعنی طراحی و ساخت انواع روباتهای صنعتی ، مهم و حیاتی به نظر می آید طراحی و ساخت ابزارهایی است که بتواند خواسته های مورد نیاز بشریت را مرتفع سازد. بنابراین می بینیم که طراحی و ساخت این چنین روباتهایی چقدر برای بشر دارای اهمیت می باشد .
لذا در این مجموعه ای که شما ملاحظه می فرمائید طراحی یک روبات با دو درجه آزادی در صفحه قائم در نظر گرفته شده است تا با طراحی این چنین روبات هایی بیشتر از قبل آشنا گردیم. روبات مذکوری که در این مجموعه در مورد طراحی آن بحث و گفتگو خواهد شد روباتی است که دارای دو بازو می باشد که برای به حرکت در آوردن از این بازوها نیاز به یک موتور می باشد که می بایست برای کنترل حرکت بازوهای این روبات از یک کنترل کننده مناسب استفاده شود.
خورشيد نه تنها خود منبع عظيم انرژي است، بلكه سرآغاز حيات و منشاء تمام انرژي هاي ديگر است. طبــق برآوردهاي علمي در حــدود 6000 ميليون ســال از تولد اين گوي آتشين مي گذرد و در هر ثانيه 2/4 ميليون تن از جرم خورشيد به انرژي تبديل مي شود. با توجه به وزن خورشيد كه حدود 333 هزار برابر وزن زمين است، اين كره نوراني را مي تــوان بعنوان منبع عظيم انرژي تا 5 ميليارد سال آينده به حساب آورد.
خورشيد عامل و منشاء انرژي هاي گوناگوني است كه در طبيعت موجود مي باشد، از جمله: سوختهاي فسيلي كه در اعماق زمين ذخيره شده اند، انرژي آبشارها و باد، رشد گياهان كه بيشتر حيوانات و انسان براي بقاي خود از آنها استفاده مي كنند، مواد آلي كه قابل تبديل به انرژي حرارتي و مكانيكي هستند، امواج درياها، قدرت جذر و مد كه بر اساس جاذبه و حركت زمين به دور خورشيد و ماه حاصــل مي شود، اينـها همه نمـادهايي از انرژي خورشــيد هستند.
قطر خورشيد 106× 39/1 كيلومتر است و از گازهايي نظير هيدروژن ( 8/86 درصد) هليوم (3درصد) و 63 عنصر ديگر كه مهمترين آنها اكسيژن، كربن، نئون و نيتروژن است، تشكيل شده است.
در این پروژه که ترجمه فصل یک و سه کتاب لاتین شاسی اتومبیل (اصول مهندسی) تالیف پروفسور جانسن ریمپل و هلمت استول می باشد، به بررسی انواع سیستمهای تعلیق با توجه به جلو محرک، عقب محرک و چهار چرخ محرک بودن آنها پرداخته می شود و مزایا و معایب هریک بیان می گردد. سپس هندسه مرکز و محورهای غلتش بیان می گردد.
در پایان حرکت چرخ ها و زوایای چرخ و فرمان و همچنین تاثیر نیروهای مختلف روی تغییرات زوایا و موقعیت چرخ ها بررسی می گردد.
صنعت خودرو از رشته صنایعی است که در ایجاد ارتباط بین شهرهای مختلف از نظر داد و ستدو تجارت و حمل و نقل کالا و رساندن آنها به نقاط مورد لزوم و حتی مبادلات فرهنگی اهمیت فراوانی دارد . یکی از قسمتهای یک اتو مبیل سیستم اگزوز است .در این تحقیق به برسی و مطالعه سیستم اگزوز خودروهای سواری پرداخته شده است .
سیستم اگزوز دارای قسمت های مختلفی است که هر یک وظیفه ای خاص دارند اما در نگاه کلی وظیفه سیستم اگزوز هدایت گازهای خروجی و مستهلک کردن ضربه های ناشی از فشار متغیر گازهای وارد شده به دستگاه اگزوز را که در موقع باز شدن سوپاپ دود به وجود می آید دارد.
هدف ازانجام این پروژه طراحی آسانسوری برای حمل انسان دریک ساختمان مسکونی میباشد بطوریکه این آسانسوربتواند 8 نفررادر 10طبقه بتواندجابجا کند بطوریکه فاصله بین طبقات 3.5 متر باشد.
تکنولوژی را می توان کاربرد عملی دستاوردهای عملی وفنی به منظور پهسخ به یک یا چند نیاز تعریف نمود. تکنولوژی نیرومندترین عامل تحول دریک جامعه به شمار می رود. تغییرات تکنولوژیکی فرآیندی پیوسته ومداوم است وبرهمه ارکان واجزای جامعه اثر گذاشته وجامعه نیز به طور پیوسته دستخوش تغییز می باشد. اصولاً کشوری موفق می باشد که بتواند تغییرات آینده را پیش بینی کند ، نیازهای مردم ونسلهای آینده رابشناسد وبه سوی رفع نیازگام بردارد در اینصورت اگر درست عمل کند شاید کشور موفقی باشد.محور فعالیتهای خودرو سازان جهان بر پنج نوع اتومبیل متمرکز شده است. این نوع خودرو عبارتند از :
1-خودرو پیل سوختی (fC)
2-خودرو الکتریکی باتری B
3-خودرو هیبریدی (H)
4-خودرو احتراق داخلی پیشرفته (ICE)
5-خودروی احتراق داخلی پیشرفته با سوخت جدید (ICE.NF)
عدالت به عنوان یک نیاز اساسی برای زندگی جمعی انسانها همیشه در طول تاریخ مطرح بوده است. امروزه با توجه به نقش فراگیر و همه جانبه سازمانها در زندگی اجتماعی انسانها نقش عدالت در ســازمانها بیش از پیش آشکارتر شده است. سازمانهای امروزی در واقع مینیاتوری از جامعه بوده و تحقق عدالت در آنها به منزله تحقق عدالت در سطح جامعه است. به همین دلیل امروزه عدالت سازمانی به مانند سایر متغیرهای مهم در رفتار سازمانی منجمله تعهد سازمانی و رضایت شغلی جایگاه خاصی را در متون مدیریت پیدا کرده است. تحقیقات و مطالعات در این حوزه آهنگ رو به رشدی را نشان میدهد و حاصل این تحقیقات دستاوردهای جدید در این حوزه بوده است. مع الوصف مدیران در سازمانهای امروزی نمی توانند نسبت به این موضع بیتفاوت باشند چرا که عدالت به مانند سایر نیازهای انسانی به عنوان یک نیاز مطرح بوده و هست. چنانچه مدیران سازمانها به دنبال پیشرفت و بهبود در سازمان هستند بایستی قادر باشند درک وجود عدالت در سازمانشان را در کارکنان بوجود آورند.
در این تایرها از یک تیوب در داخل تایر بهره می برد,که هر دوی آنها بر روی رینگ قرار میگیرند.تیوب یک محفظه لاستیکی حلقوی است که هوای فشرده را در خود نگه می دارد.و برای ساختن ان از لاستیک طبیعی یا مصنوعی استفاده می شود.
2-تایر تیوب لس (tubeless)
در این تایر ها تیوب داخلی حذف شده و هوای فشرده شده بین تایر و رینگ چرخ حبس می شود.اگر تایر تیوب لی پنچر شود و سوراخ ان ریز باشد,میتوان به وسیله مایع مخصوصی اقدام به ترمیم ان کرد و چنانچه سوراخ بزرگ باشد با انداختن تیوب به داخل تایرهمانند تایر تیوب دار از ان استفاده می نمائیم که در این حال دیگر به نام تایر تیوب لس نخواهد بود.
با اختراع موتور احتراقی داخلي و تکمیل ان توسط یک مهندس آلمانی به نام نیکلاس اتو كه به موتور های امروزی شبیه است انقلاب بزرگي در صنعت بوجود امد و كم كم اين تكنولوژي بزرگ بشري نقش مهمي در زندگي بشري به خود گرفت.
با افزايش جمعيت شهرها، گسترش صنايع خودروسازي و بدنبال آن ازدياد تعداد وسايل نقليه موتوري و بيان مسائلي نظير احتراق ناقص و آلودگي شديد محيط زيست و اثرات زيانبار پديده گلخانه اي كه بخش اعظم ان توسط خودروها بوجود مي ايد، روز به روز حيات موجودات زنده كره زمين مورد تهديد قرار ميدهد و چه مهم كه به بتوان به عنوان خانواده اي از جامعه خودرو تاثيري كما نا قابل در اين مسير گذاشت.شايد از مهمترين وظايفي كه بر ماست، شناخت خودرو و به معناي شناخت فرهنگ واقعي آن كه امريست مهم و كاربردي. شناخت خودرو به معناي سلامت حركت وپيدايش تحليل كاربردي براي شناخت بهترين رويه بر عهده ماست. خداوند را شاكریم كه در صحت سلامت و لطف خداوند متعال توانستیم خدمتي همچنان كوتاه و كوچك به خانواده بزرگ خودرو سازي داشته باشیم افتخار خواهم كرد كه در اين مسير شاگرد اساتيد بزرگي چون جناب دكتر جديدي ودکتر علیاری بودیم كه بي شك نه تنها كه معلم علم و دانش است بلكه همچون پدري مهربان معلم معرفت نيز براي اینجانبان وخيلي از هم كيشان ما بوده اند كه از ايشان سپاس گذاریم، و براي ايشان وتمام اساتيد كه براي ما تلاش كرده اند آرزوي سلامتي داریم ودست ايشان را مي بوسیم و عرض مي كنیم با ياري خداوند متعال، پروژه پاياننامه اينجانبان خاتمه يافت.
هدف اصلي اين پروژه بررسي سيستمهاي تعليق و تحليل اثرات ارتعاشات بر روي سيستم غير فعال است.
كه در ابتدا سعي شده است نگاهي گذرا بر انواع سيستمهاي تعليق از نظر فعال يا غير فعال بودن داشته باشيم.بعد از آن در این پروژه تحلیل اثرات ارتعاشات بر روی سیستم تعلیق خودروي پژو 405 مورد بررسي قرارگرفته است، که همانگونه که مشاهده می شود به پارامترهای مختلفی مانند ضرایب سیستم تعلیق ، ناهمواری های جاده و موقعیت صندلی راننده وابسته است . این پروژه نیازمند بسط یک مدل ریاضی برای شبیه سازی رفتار دینامیکی یک خودرو سه بعدی است .در این پروژه برای شبیه سازی از کامپیوتر و برنامه MATLAB استفاده شده است ، بنابراین بخشي از انجام و نوشتن این پروژه شامل فهم مقدماتی این نرم افزار می باشد .
برای به دست آوردن معادلات دیفرانسیل حرکت ، یک خودرو سه بعدی با 7 درجه آزادی ، از معادلات نیوتن- اولر استفاده شده است .
شبیه سازی به وسیله مدلسازی بلوک دیاگرام فضای حالت انجام شده است، كه نمودارهاي جابجايي و سرعت شاسي و اجزاء سيستم تعليق، و نيز انحرافات زاويه اي شاسي بدست آمده است.
با پيشرفت تكنولوژي و صنعت در زمينه هاي مختلف ،شايد بتوان گفت صنعت خودرو يكي از مواردي مي باشد كه پيشرفت هاي قابل توجهي نموده است، چرا كه اين صنعت به دلبل ويژگي هاي خاص و هدف آن كه در درجه اول ايجاد آسايش و ايمني براي سرنشينان خودرو است، همواره سعي نموده از جديدترين تكنولوژي ها در قسمت هاي مختلف خودرو بهره مند شود.خصوصا تكنولوژي هايي كه ضريب ايمني و آسايش سرنشينان آن را افزايش دهد.
علاوه بر اين شايد بتوان گفت علاوه بر اين به دليل تاثير پذيري قابل توجهي كه مجوع قطعات مختلف خودرو بر روي هم دارند.يكي از ويژگي هاي ديگر اين صنعت ايجاد هماهنگي بين سيستم هاي مختلف اين مي باشد.به عنوان مثال تاثيرپذيري سيتسم هاي كم ولتاژ الكتريكي مانند سيستم راديوي در برابر سيستم جرقه زني كه داراي ولتاژ بالاي Ac مي باشد. در اين پروژه سعي شده است در مورد سيستم هاي ايمني كه نقش اساسي در ايمني خودرو و رفاه سرنشينان ايفا مي كند بررسي گردد.
گلخانه یا greenhouse به فضای محدود اطلاق می شود كه قابلیت كنترل شرایط محیطی مناسب را برای رشد گیاهان از نواحی مختلف در طی فصول مختلف یك سال داشته باشد . طبق این تعریف از جمله عملكرد گلخانه فراهم كردن شرلیط محیطی لازم و مورد نیاز محصولی معین است.
1-2- تقسیم بندی گلخانه ها :
از نظر شكل : 1- گلخانه های یك طرفه 2- گلخانه های نیمه دوطرفه 3- گلخانه آ شكل A- shaped) 4)گلخانه های جوی پشته ای 5- گلخانه های نیم استوانه ای كوانست (Quonset )
از نظر ساختار جدا یا متصل بودن : 1- گلخانه های تك واحدی 2- گلخانه های چند واحدی (متطل به هم از نظر دما : 1- گلخانه سرد 2- گلخانه نیمه گرم 3- گلخانه گرم 4- گلخانه گرم و مرطوب
برش جت آب یک راه حل برش بسیار موثر برای نیازهای متنوع صنعتی می باشد در تاسیسات سرتاسر جهان این پروسه راه حلی برای تولید کردن به کمک تکنولوزی جت آب می باشد. روش کا ر به این صورت است که آب تصفیه شده تا فشار psi 60000 فشرده می شود و از میان یک نازل از جنس sapphire (سیلیکات آلومینیم و منیزیم) یا سایر مواد سخت دیگر هدایت می شوند. نتیجه جریان جت مرتبطی خواهد بودکه هر ماده نرمی را بدون خرد یا له شدن می برد. موادی که با آب تنها می توانند بریده شوند عبارتند از:پلاستیک،انواع مواد غذایی، لاستیک، عایق ها ، مقوا و بیشتر منسوجات بافته شده یا بافته نشده .
مواد سخت تر نظیر شیشه، فلزات، سوپر آلیاژها،سرامیک ها، بتون و ترکیبات سخت و محکم توسط افزودن یک ساینده به جت آب بریده می شوند . سرعتهای برش برای این مواد سخت بین 2 تا 18 اینچ در دقیقه تغییر می کند و در بریدن این مواد جت آب ،ساینده را هدایت می کند و عمدتا نیروی زیادتری وجود ندارد. یک سیستم برش جت آب توسط سه جزء اصلی زیر تکمیل می شود:
1-تقویت کننده(intensifier)
2-نازل یا افشانک(nozzle)
3-دریافت کننده(receiver)
تقویت کننده شامل یک پمپ می باشد که فشار آبی بین 30000 تا 60000 psi تولید می کند دریافت کننده جریان آب مملو از ساینده را می گیرد و به یک نوع مخزن هدایت می کند . نازل از زمان شروع جریان کار یک موضوع مورد بحث خواهد بود و در راس برش قرار دارد. نازلهایی که دارای قطر داخلی کوچکتر
می باشند نسبت به آنهایی که قطر داخلی بزرگتری دارند برشهای عمیق تر و با کیفیت برتری تولید می کنند.
احتراق نخستين منبع كاربردي انرژي است كه بشر بدان دست يافته است احتراق گذشته از دادن گرما و نور، انسان را توانا ساخت كه فلزات را بكار گيرد. امروزه بيش از 95 درصد انرژي مصرفي جهان از راه احتراق فراهم ميشود. با وجود پژوهشهاي فراوان براي دست يافتن به انرژيهاي جانشين، شكي نيست كه در آينده نيز احتراق همچنان مهم خواهد ماند بخصوص در مواردي مانند كاربردهاي حمل و نقل و جابجائي كه به روش انبارسازي و توليد انرژي نياز دارد. براي بدست آوردن انرژي مكانيكي از عمل احتراق، “موتورهاي احتراقي” بوجود آمد.
موتورهاي احتراقي (Combustion engines)
موتورهاي احتراقي امروزه در صنعت، حمل و نقل، كشاورز و …… نقش مهمي را ايفاء ميكنند و براي بحركت درآوردن وسائلي مانند: كشتي، هواپيما، ماشينهاي كشاورزي، ماشينهاي ساختماني و راهسازي و غيره از آن استفاده ميشود. موتورهاي احتراقي بطور كلي انرژي حرارتي نهفته در سوخت را به انرژي مكانيكي تبديل ميكنند.
موتورهاي احتراقي به دو دسته عمده تقسيم ميشوند كه عبارتند از: