دلایل تأخیر در اعلام اسامی پذیرفته شدگان آزمون استخدامی نفت
به گزارش اویل نیوز، محمد ناصری، مدیر روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران در گفتوگویی با اشاره به صحبت با متقاضیان آزمون استخدامی شرکت ملی نفت ایران گفت: این موضوع در رأس کارهای مدیریت منابع انسانی جناب وزیر قرار گرفته است که البته مقداری زمانبر خواهد بود.
وی افزود: متأسفانه واقعیت امر این است که یکی از مشکلات ما در بخش نفت استخدامهای بیقاعده و بیضابطهای بود که تا کنون وجود داشت و همین امر باعث شد که فرآیند ثبتنام این افراد این چنین طولانی شود.
ناصری ادامه داد: زمانی که آقای زنگنه وزارت نفت را تحویل دادند ۸۰ هزار نیرو در این بخش وجود داشت، در حالی که این آمار اکنون به ۲۰۰ هزار نفر رسیده است که به هیچوجه از توزیع مناسبی برخوردار نیستند؛ یعنی ما در بخشی با تورم نیرو مواجهیم و در بخشی دیگر نیازمند نیرو. این مسائل باید حل شود.
مدیر روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران به اقدامات انجام شده در این خصوص اشاره کرد و بیان داشت: در دوره قبل بدون نیازآزمایی واقعی بخشها، اطلاعیه استخدام داده شد که ما اکنون در حال بررسی این موضوع هستیم تا متوجه شویم جذب نیروها تا چه اندازه واقعی است.
جانمایی دقیق نیروها در شرکت ملی نفت زمانبر خواهد بود
وی خاطرنشان کرد: این کار فرآیندی زمانبر است؛ چرا که تعداد افراد زیاد است و همچنین دهها شرکت، منطقه، حوزه و ناحیه داریم که این نیروها باید در آنجا پخش شوند.
ناصری همچنین تاکید کرد: تنها بحث استخدام و جذب این نیروها نیست. نیروی خوب زمانی که در جایی قرار گیرد و استفاده مناسبی از آن نشود، هرز میرود و دچار سرخوردگی میشود. طبیعتاً این نیرو پس از دو سال دیگر کاربری قبل را نخواهد داشت و نیروی خوبی نخواهد بود که این اتفاق نباید رخ دهد.
مدیر روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران خاطرنشان کرد: بر اساس مباحث علمی نیز میدانیم که زمانی نیروی انسانی در بخشی زیاد شود، کارایی نیرو کاهش مییابد و کار نیز درگیر بوروکراسیها و دست به دست شدنهای نابجا میشود که تنها نتیجه آن بالای رفتن هرینه نیروی انسانی و کاهش کیفیت است و بس.
وی به متقاضیان استخدام در شرکت ملی نفت ایران اطمینان داد که این موضوع یکی از دستور کارهای دائمی مدیریت منابع انسانی آقای وزیر قرار گرفته و رها نشده است و انشاالله مرتفع خواهد شد.
با استعانت از خداوند متعال در راستای تحقق اهداف نقشهی جامع علمی کشور، برنامهی راهبردی دانشگاه آزاد اسلامی و نقشهی توسعهی علوم پزشکی دانشگاه، معاونت علوم پزشکی به منظور تأمین هیأتعلمی آموزشی و پژوهشی از بین دارندگان مدارک دکتری تخصصی (Ph.D)، بورد تخصصی و فوقتخصصی با اولویت جذب نخبگان و استعدادهای درخشان در رشتههای گروه علوم پایهی پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و بالینی با رعایت مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و پس از تأیید صلاحیت علمی و عمومی متقاضیان به صورت عضو هیأتعلمی پیمانی، استاد وابسته و استادان و دانشیاران برجستهی علوم پزشکی جهت واحدهای دانشگاهی در سراسر کشور دعوت به همکاری مینماید. متقاضیان میتوانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با نحوهی پذیرش به پایگاه اینترنتی این حوزه به آدرس www.med.iau.ir مراجعه و از تاریخ۱۳۹۳/۰۳/۰۷ به مدت یک ماه نسبت به ثبتنام و ارسال الکترونیکی مدارک، از طریق سایت مذکور اقدام نمایند.
دکتر ایرج حریرچی معاون توسعه مدیریت و منابع نیروی انسانی وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا در طی اجرای طرح تحول سلامت حقوق پزشکان و پیراپزشکان تغییر خواهد کرد، گفت: وزارت بهداشت برنامهای را در دست بررسی برای این موضوع دارد که جزئیات آن طی چند روز آینده اعلام میشود.
وی در ادامه در پاسخ به اینکه با شروع طرح تحول، استخدام نیروی کار هم انجام میگیرد، افزود: برنامهای برای استخدام برای تامین نیروی انسانی نداریم ولی تمهیداتی برای خرید خدمات از بخش غیر دولتی در حال انجام است تا کمبود نیرو را از این طریق تامین کنیم.
بسم الله الرحمن الرحیم امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام فرمودند: همانا عهد و پیمانها گردن بندهایی هستند در گردن ها تا روز قیامت ، کسی که پیوند آنها را نگهدارد ﴿ وفای به عهد کند﴾، خداوند او را به مقصود می رساند و کسی که آن عهد ها را بشکند، خداوند او را به خودش واگذارد . بدون تردید ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ در کنار سایر روزهای فراموش نشدنی تاریخ انقلاب شکوهمند ایران اسلامی ، عرصه حضور مردمی بود که با خلق حماسه ای عظیم مسیر قانونگرایی ، دوری از تبعیض ، صداقت و وفای به عهد ، ضابطه مندی و مردم داری را با انتخاب رئیس جمهوری با شعار تدبیر و امید برگزیدند . با شروع دولت جدید بود که درایت ، همت و همکاری مردم شریف و دولت عزیز برای غلبه بر مشکلات ، مرهمی شد بر آلام و مرارت های عدیده کشور و نقطه امیدی برای به فعلیت در آوردن شعار مردمی تدبیر و امید دولت منتخب مردم . در ابتدای سال ۱۳۹۱ ( قبل از طرح موسوم به مهرآفرین و خارج از دایره شمول این طرح) فرصتی برای استخدام جوانان فارغ التحصیل اما جویای کار فراهم شد تا در رقابتی عادلانه ، منصفانه و منطبق بر قوانین موضوعه کشور، با شرکت در آزمون استخدامی استانداری ها و با توکل بر خداوند منان و اثبات شایستگی های خود بتوانند ضمن استخدام ، با تلاش برای سازندگی ایران عزیز ، نسبت به تامین معاش و زندگی آبرومند خود اقدام کنند . در این فرایند عده ای با شایستگی و پس از قبولی در آزمون کتبی و سپس مصاحبه های استخدامی و گزینش و دیگر مراحل معمول در استخدام های دولتی در روندی بسیار کند و طولانی نزدیک به ۲ سال به عنوان پذیرفته شدگان نهایی معرفی شدند اما متاسفانه بی هیچ دلیل موجه و تنها با توجیهات هر از گاه دست اندرکاران برای طولانی تر کردن و یا هر نیت دیگری برای این استخدام قانونی هیچ اقدام شایسته و مقتضی انجام نشده است و همه پیگیری ها از ادارات مربوطه استان ، استانداری ها و معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور و البته جناب آقای محمد باقر نوبخت برای روشن شدن تکلیف نهایی دعوت به کار پذیرفته شدگان نیز راه به جایی نبرده است .
به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش استان : در راستای سیاستها و خط مشی های اصولی وزارت آموزش و پرورش با اهداف کلی تامین نیروی انسانی مورد نیاز مناطق محروم استان از بین دارندگان مدرک تحصیلی فوق دیپلم و بالاتر که تاریخ اعزام به خدمت آنها از 93/2/1 الی93/2/4 بوده و برگه آماده به خدمت آنها بدون مهر غیبت باشد تا پایان وقت اداری مورخه 92/11/28، (معلم وظیفه )سرباز معلم ثبت نام می کند ، واجدین شرایط جهت ثبت نام به ادارات آموزش و پرورش مراجعه نمایند.
در زیر به گوشهای از شرایط اداره دفتر اشاره میگردد تا متقاضیان با آشنایی کامل از آن اقدام به ثبت نام در فراخوان الکترونیک تاسیس دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی نمایند.
مدیریت و مسؤولیت كلیه هزینههای دفاتر از قبیل (آب، برق، مالیات، حقوق کارکنان، اجاره بها، دکوراسیون، تجهیزات سخت افزاری، تجهیزات سرمایشی و گرمایشی، مبلمان، عوارض و ...) برعهده مدیران دفاتر میباشد. نکته: هیچگونه اعتباری برای ارائه تسهیلات یا وام به مدیر دفتر وجود ندارد.
فضای مورد قبول برای تأسیس دفتر باید بر اساس استانداردهای تعیین شده از طرف شركت پژوهش و توسعه ناجی باشد.
کارکنان دفاتر میبایست دارای بیمه تأمین اجتماعی بوده و مدیر دفتر باید كلیه حقوق مربوطه را مطابق قوانین اداره کار پرداخت نماید.
تعداد كاربران متناسب با خدمات و حضور مشتری در دفتر میباشد.
هر کاربر برای ارائه خدمت نیاز به یک رایانه رومیزی به همراه کلیه لوازم جانبی آن دارد.
تأمین تمامی تجهیزات فنی (رایانه و لوازم جانبی آن، اسکنر، پرینتر، تجهیزات امنیتی و غیره) مطابق دستورالعملهای فنی، برعهده مدیر دفتر میباشد.
حضور مدیر دفتر در دفتر الزامی است.
شرایط عمومی
داشتن تأهل
بومی محل مورد تقاضا
-- بومی یعنی متقاضی متولد آن شهرستان یا توابع آن باشد كه در شناسنامه محل تولد ثبت شده است. یا حداقل 5 سال سابقه سکونت در آن شهرستان یا توابع آن را داشته باشد. -- متقاضی درصورت پذیرش باید تا زمان دایر بودن دفتر، در شهر مورد تقاضا سکونت دائمی داشته باشد.
دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی کاردانی
دارا بودن اطلاعات پایه مهارت رایانه(ICDL)
تدین به دین مبین اسلام و یا سایر ادیان رسمی کشور
داشتن کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت قانونی
تابعیت و اعتقاد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی
نداشتن سابقه محکومیت مؤثر و محرومیت از حق خدمات دولتی
عدم احراز فساد مالی، اخلاقی و اعتیاد به مواد مخدر و روان گردان
حداقل سن داوطلب، 26 سال و حداکثر 55 سال
عدم اشتغال در دستگاههای دولتی (لشکری و کشوری) و نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی
نداشتن سابقه سوء امنیتی و عضویت و وابستگی به احزاب و گروههای سیاسی ضد انقلاب، معاند و غیرقانونی
تمامی استخدامهای دولتی بسته نشده است؛ به گونهای که با پیگیریهای انجام شده بخش قابل توجهی از تعهدات استخدامی دستگاههای اجرایی نظیر سازمان امور مالیاتی و ناظرین کشاورزی انجام شدهاند.
علی جمالی قمی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار کرد: برخلاف اظهاراتی مبنی بر بسته شدن و توقف کل استخدامها، با پیگیریهای جدی معاونت توسعه در مدت اخیر بخش قابل توجهی از آزمونهای استخدامی تعیین تکلیف شدهاند و مابقی تعهدات ایجاد شده نیز در حال بررسی است بر این اساس استخدامهای دولتی بسته نشده اند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر نظام اداری و یا بودجهای در کشور با تعهدات فراتر از ظرفیت های قانونی مواجه شده است بیان کرد: با توجه به اینکه هر اقدامی که منجر به هزینه میشود، باید قبلا در قانون دیده شود، نمیتوان در نظام اداری عملکردی داشت مگر اینکه از قبل مبنای پرداخت آن در قوانین و مقررات بررسی شده باشد براین اساس در حالی که معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی عنوان میکند که بودجه را برای تعداد مشخصی استخدام پیش بینی کرده است نمیتوان بیش از آن هزینه ای انجام داد.
جمالی قمی تاکید کرد: تمام تلاش معاونت توسعه براین است که با همکاری معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی، استانداریها و دستگاههای ملی و اجرایی به گونهای منابع اعتباری لازم را مدیریت و بخشی از استخدامها را تعیین تکلیف کند.
تعیین تکلیف بخش عمده ای از استخدانم ناظرین کشاورزی................
معاونت توسعه در حال پیگیری جدی برای تعیین تکلیف آزمون های استخدامی است؛ بر این اساس حتی در صورت تامین اعتبار استخدام ها از محل بودجه های استانی و یا اعتبار دستگاه ملی این معاونت آماده صدور کد استخدامی خواهد بود.
علی جمالی قمی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان(ایسنا)، در مورد چگونگی جذب نیرو در ساختار دولتی با بیان اینکه چند شرط اساسی برای استخدام های دولتی وجود دارد گفت: اول اینکه اگر قرار است هر استخدامی انجام شود، میباید پست سازمانی مصوب برای آن تعریف شده و دستگاه مطمئن باشد که پست خالی همچنین نیاز برای انجام استخدام وجود دارد؛ به عبارتی وجود پست مصوب بلاتصدی ضروری است.
وی افزود: وجود اعتبار لازم هنچنین دریافت مجوز استخدامی از مرجع قانونی از اهمیت ویژه ای در جذب نیرو برخوردار است.
جمالی قمی همچنین نحوهی تامین نیرو از سوی دستگاه های اجرایی برای استخدام را مورد تاکید قرار داد و گفت: در این زمینه قانونگذار تاکید میکند که جذب نیرو باید از طریق نشر عمومی باشد، به عبارتی باید شرایطی فراهم شود که با رعایت عدالت استخدامی و در یک فضای رقابتی که در بین متقاضیان ایجاد می شود، بتوان نیروهای شایسته و توانمند را در شرایطی که فرصتهای برابر وجود دارد، استخدام کرد.
معاونت توسعه در حال پیگیری جدی برای تعیین تکلیف آزمون های استخدامی است؛ بر این اساس حتی در صورت تامین اعتبار استخدام ها از محل بودجه های استانی و یا اعتبار دستگاه ملی این معاونت آماده صدور کد استخدامی خواهد بود.
علی جمالی قمی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان(ایسنا)، در مورد چگونگی جذب نیرو در ساختار دولتی با بیان اینکه چند شرط اساسی برای استخدام های دولتی وجود دارد گفت: اول اینکه اگر قرار است هر استخدامی انجام شود، میباید پست سازمانی مصوب برای آن تعریف شده و دستگاه مطمئن باشد که پست خالی همچنین نیاز برای انجام استخدام وجود دارد؛ به عبارتی وجود پست مصوب بلاتصدی ضروری است.
وی افزود: وجود اعتبار لازم هنچنین دریافت مجوز استخدامی از مرجع قانونی از اهمیت ویژه ای در جذب نیرو برخوردار است.
جمالی قمی همچنین نحوهی تامین نیرو از سوی دستگاه های اجرایی برای استخدام را مورد تاکید قرار داد و گفت: در این زمینه قانونگذار تاکید میکند که جذب نیرو باید از طریق نشر عمومی باشد، به عبارتی باید شرایطی فراهم شود که با رعایت عدالت استخدامی و در یک فضای رقابتی که در بین متقاضیان ایجاد می شود، بتوان نیروهای شایسته و توانمند را در شرایطی که فرصتهای برابر وجود دارد، استخدام کرد.
وی یادآورشد: بر این اساس معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور در زمان شکل گیری آزمون های استخدامی استانی تأکیدات لازم را مبنی بر حصول اطمینان از وجود پست سازمانی بلاتصدی و اعتبارات لازم قبل از هرگونه اقدام برای استخدام های موردنظر به استانداری ها داشته است.
رییس امور آمار، برنامه ریزی و تامین نیروی انسانی معاونت توسعه با بیان اینکه متاسفانه در دولت قبل در فضایی کاملا غیرکارشناسی و با اجباری غیرمنطقی استانها را وادار کردند تا بدون در نظر گرفتن آثار و تبعات اداری و مالی آن و در شکل گسترده و فراگیر، استخدامها انجام شود بیان کرد: این در حالی است که اکنون شرط دولت برای جذب پذیرفته شدگان این آزمون ها شرکت در آزمون هایی که از طریق نشر عمومی برگزار شده باشند همچنین رعایت ماده ۴۴ قانون مدیریت خدمات کشوری است.
وی خاطر نشان کرد: در همان مقطعی که بحث مجوزهای استخدام با نمایندگان استانها مطرح میشد، استانی مراجعه کرد که برای ۱۰ نفر از محل سهمیه برنامهی چهارم خود که کل فرآیندهای استخدامی را طی کرده و حتی گزینش هم انجام شده و شماره مستخدمی از ناحیه معاونت نیز برای آنها صادر شده بود اعتبار کافی نداشت؛ از این رو به آنها اعلام میکردیم که وقتی برای ۱۰ نفر از محل برنامهی چهارم که چند سال از آن گذشته و کلیه مراحل گزینش را طی کرده بودند اعتبار ندارید چگونه میتوانید برای ۳۰۰۰ نفر ایجاد تعهد کنید؟
صدور مجوز مشروط استخدامهای دولتی از سوی نوبخت برای دو گروه پذیرفته شدگان آزمونهای استخدامی مهرآفرین همچنین مهندسین کشاورزی موجب ایجاد ابهاماتی در میان مشمولین آزمون های برگزار شده در سال های اخیر شد.
به گزارش ایسنا، در همان روزهای ابتدایی ورود دولت یازدهم بود که مصوبات استخدامی دولت قبل به دلایل مختلف از جمله مغایرت های قانونی و تحمیل بارمالی قابل ملاحظه لغو شد و تعداد کثیری از افرادی را که به دولت وقت اعتماد کرده و در پی یافتن شغل در کشوری که طبق آمارها حدود سه میلیون و یا شاید هم بیشتربیکار وجود داشت در ابتدا و یا میانه راه استخدام بلاتکلیف گذاشت.
این در حالی است که در ادامه و با تغییر و تحولاتی که در ساختار مدیریتی منابع انسانی دولت رخ داد همواره عنوان می شد که دولت در پی بررسی ابعاد و چگونگی استخدام افرادی است که در آزمون های استخدامی گذشته به خصوص آزمون های مربوط به مصوبه مهرآفرین است و به زودی تعیین تکلیف خواهد کرد.
صدور مجوز مشروط استخدامهای دولتی از سوی نوبخت برای دو گروه پذیرفته شدگان آزمونهای استخدامی مهرآفرین همچنین مهندسین کشاورزی موجب ایجاد ابهاماتی در میان مشمولین آزمون های برگزار شده در سال های اخیر شد.
به گزارش ایسنا، در همان روزهای ابتدایی ورود دولت یازدهم بود که مصوبات استخدامی دولت قبل به دلایل مختلف از جمله مغایرت های قانونی و تحمیل بارمالی قابل ملاحظه لغو شد و تعداد کثیری از افرادی را که به دولت وقت اعتماد کرده و در پی یافتن شغل در کشوری که طبق آمارها حدود سه میلیون و یا شاید هم بیشتربیکار وجود داشت در ابتدا و یا میانه راه استخدام بلاتکلیف گذاشت.
این در حالی است که در ادامه و با تغییر و تحولاتی که در ساختار مدیریتی منابع انسانی دولت رخ داد همواره عنوان می شد که دولت در پی بررسی ابعاد و چگونگی استخدام افرادی است که در آزمون های استخدامی گذشته به خصوص آزمون های مربوط به مصوبه مهرآفرین است و به زودی تعیین تکلیف خواهد کرد.
بر این اساس با وجود اینکه جواب صریح و شفافی اعلام نمی شد اما برایند این بود که مشکل اصلی تامین بودجه برای استخدام افراد دارای صلاحیت است ضمن اینکه می باید استخدام ها در چارچوب قانون و با تایید معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور انجام شود.
مصوباتی که در سالهای اخیر برای تسهیل امور استخدامی و تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی به تصویب رسید و متعاقب آن آزمون های استخدامی که به منظور جذب نیرو در سازمانهای دولتی برگزار شد اکنون به بلاتکلیفی مشمولین این مصوبات و پذیرفته شدگان در آزمون ها منتهی شده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، استخدامهای دولتی و تبدیل وضعیت نیروها همواره از چالشهای وزارتخانهها و سازمانهای دولتی به عبارتی دیگر نظام اداری کشور در سال های گذشته بوده به طوری که اغلب نه در بین متقاضیان استخدام در این ساختار و نه در میان نیروهای شرکتی و قراردادی طالب تبدیل وضعیت و استخدام در دولت و حتی سازمان ها رضایت چندانی وجود نداشته است.
در چنین شرایطی دولت گذشته که اعتقاد چندانی به حضور نیروهای شرکتی نداشت به منظور سامان دهی آن ها مصوبات و بخش نامه هایی را به منظور انعقاد قرارداد مستقیم نیروها با دستگاه اجرایی همچنین انجام استخدام های دولتی تصویب و به اجرا درآورد که اغلب مورد انتقاد مراجع نظارتی نیز قرار گرفت که مصوبه مربوط به اول بهمن ماه سال ۱۳۹۰ همچنین مهرآفرین از جمله این مصوبات هستند.
پس از تصویب مصوبه اول بهمن ماه ۹۰ از سوی هیات وزیران و ابلاغ به دستگاههای اجرایی بخش عمدهای از نیروهای شرکتی تبدیل وضعیت شدند. اما در ادامه مورد ایراد هیات تطبیق مقررات با قوانین مجلس قرار گرفت و به دلیل مغایرتهای قانونی لغو شد و اکنون دیگر قابلیت اجرایی ندارد.
مصوبه دیگر همان مهرآفرینی است که هیات وزیران آن را در ۲۹ آذر ماه ۹۱ به تصویب رساند و طبق آن دولت به مسئولان اجرایی هر استان در مجموع مجوز و اختیار استخدام و تبدیل وضعیت بیش از ۵۰۰ هزار نیرو را تفویض کرد که طبق برآورد های انجام شده این استخدام ها بار مالی حدود ۱۱ هزار میلیارد تومانی را برای دولت به همراه داشت.
با وجود تمامی ایرادات و انتقاد هایی که بارها در زمان تصویب و اجرای مهرآفرین از سوی مراجع نظارتی از جمله مجلس به دلیل مغایرت های قانونی با قانون اساسی، قانون مدیریت خدمات کشوری و برنامه پنجم توسعه اعلام شد دولت بدون توجه به این تذکرات و بارمالی که می توانست به همراه داشته باشد به روال عادی اجرای این مصوبه در همان مدت محدود چند ماهه به حضور خود در اداراه کشور ادامه داد.
اما با اتمام دوران دولت دهم، مهرآفرین از جمله مصوباتی بود که در روزهای ابتدایی حضور دولت یازدهم لغو شد و قابلیت اجرایی خود را از دست داد. تا اینکه معاونت توسعه در اولین اقدامات خود بخش نامه جدید دیگری را برای تعیین تکلیف استخدام های دولتی و رفع ایرادات مهرآفرین صادر کرد.
این در حالی است که در زمان اجرای مهرآفرین و تا تغییر دولت و حتی قبل از آن، در کنار تبدیل وضعیت های قابل توجه ای که در نظام اداری شکل گرفته و جمع کثیری از نیروها که اغلب نیازی به حضور دائم آن ها در سیستم دولتی نبود به ساختار دولتی پیوستند، آزمون های استخدامی نیز از سوی سازمان ها در سراسر کشور برگزار شد که با جابه جایی دولت و تغییر نگرش ها پذیرفته شدگان آن ها را بلاتکلیف گذاشته است.
بر این اساس بسیاری از افرادی که در آزمون های استخدامی به خصوص طی دو سال اخیر پذیرفته شده اند در تماس هایی با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) عنوان می کنند که هیچ اطلاع رسانی و یا پاسخ صریحی در مورد روند استخدامی آن ها در سازمان مربوطه وجود نداشته و دستگاه اجرایی برگزار کننده آزمون همچنین مراجع تصمیم گیری که معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور اصلی ترین آن هاست در مورد سرانجام آزمونهای انجام شده شفاف سازی نمی کنند.
اما در مدت اخیر با توجه به اظهارات عنوان شده از سوی مدیران ارشد معاونت توسعه تا حدودی مواضع این معاونت در قبال چگونگی ادامه روند استخدامی و تبدیل وضعیت ها مشخص شده است هر چند که وضعیت برای سال آینده کاملا روشن نیست.
محمدباقر نوبخت در اعلام آخرین اقدامات برای تعیین تکلیف پذیرفته شدگان آزمونهای استخدامی و یا داوطلبان تبدیل وضعیت قبل از پرداختن به این موضوع به تشریح شرایط فعلی اشتغال کشور، منابعی که دولت برای کارکنان خود صرف می کند و همچنین سیاستهایی که برای ایجاد اشتغال در پیش گرفته شده پرداخت.
۶۳ میلیون نفر در سن کارند
وی با بیان اینکه از جمعیت حدود ۷۶ میلیون نفری کشور ۶۳ میلیون نفر در سن کار هستند، اظهار کرد: ۲۳ میلیون نفر از این افراد فعالند که از این تعداد ۲۱ میلیون نفر شاغل محسوب میشوند. این درحالی است که از بین شاغلین ۱۸ میلیون نفر در بخش خصوصی و حدود ۲٫۹ تا سه میلیون نفر در ادارات دولتی مشغول به کارند. براین اساس حدود ۲٫۵ میلیون نفر نیز آماده به کار در کشور وجود دارند.
نوبخت با اشاره به اینکه فاصله بین جمعیت ۶۳ میلیون نفری تا ۷۶ میلیون نفری در سن کار به هیچ عنوان سن آنها در حدی نیست که دنبال کار باشند افزود: براین اساس این فاصله جمعیتی بین ۷۶ تا ۶۳ به دو بخش فعال و غیر فعال تقسیم میشوند و تفاوت اینجاست که هر چند دو گروه در سن کارند اما جمعیت فعال، آماده به کار و جمعیت غیر فعال با وجود در سن کار بودن به دنبال شغل نیستند.
معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری ادامه داد: جمعیتی که فعال و در سن کارند به دو بخش تقسیم میشوند یک دسته موفق به پیدا کردن کار میشوند که ۲۱ میلیون نفر از این ۲۳ میلیون نفر اکنون مشغولند و ۲٫۵ میلیون نفر نیز جمعیت فعال محسوب شده اما شغلی برای آنها فراهم نیست.
وی با بیان اینکه دولت باید برای اشتغال ۲٫۵ میلیون نفر آماده به کار فرصت شغلی از طریق بخش خصوصی و یا ادارات دولتی ایجاد کند گفت: به دلیل این که تعداد کارکنان موجود در دستگاههای دولتی بیش از حد نیاز است بنابراین دولت نمی تواند این فرصت شغلی را درون دولت فراهم آورد. این درحالی است که بعد از پیروزی انقلاب تاکنون تعداد کارکنان دستگاههای دولتی از ۵۵۰ هزار به حدود سه میلیون نفر افزایش یافته و از این رو هر چه هزینه و بودجه در این دستگاهها تزریق می شود صرف حقوق و دستمزد همین کارکنان خواهد شد.
نوبخت در فرودگاه سنندج: خود را متعهد به جذب جوانان قرارگرفته در ردیف استخدامی میدانیم معاون راهبردی و برنامهریزی رئیس جمهور گفت: خود را برای جذب یک هزار و ۸۰۰ نفر از جوانان استان که در ردیف استخدامی قرار گرفتهاند، متعهد و ملزم میدانیم. به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، محمدباقر نوبخت دقایقی پیش در گفتوگو با خبرنگاران در فرودگاه سنندج اظهار کرد: امیدواریم این برای کردستان مایه خیر باشد. وی با بیان اینکه در این سفر نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی حضور دارند، ابراز امیدواری کرد: بتوانیم در راستای تحقق حق مردم این منطقه گامهای اساسی برداریم. وی افزود: در مراحل آغازی تهیه و تنظیم برنامه ششم هستیم کما اینکه کار بدون برنامهریزی عملا محقق نمیشود.
مهندس ناظر که به ازای هر ۳ نفر بازنشسته ۱ نفر جایگزین خواهند شد، به شرطی که تمامی مراحل اتخدامی را طی کرده باشند.
گروه دوم مهر آفرین که آن دسته از افرادی که تا کنون تمامی مراحل را طی کرده (کد صادر شده باشد) باید منتظر باشند تا ادارات آنها به ازای هر ۳ بازنشسته ۱ نفر را جذب کنند.
این بازنشسته شدند برای تامین منابع جذب می باشد.
محمدباقر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور امشب (۲۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۳) با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در خصوص آخرین وضعیت و برنامههای دولت برای استخدام در سازمانها و دستگاههای دولتی توضیحاتی ارائه خواهد داد.
از مهمترین محورهای مورد بحث در برنامه گفتگوی ویژه خبری میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
***آیا استخدام در بخش دولتی همچنان متوقف خواهد بود یا استخدام ها با شرایط جدید آغاز خواهد شد؟
***برنامههای دولت یازدهم برای تعیین تکلیف استخدامهای دولتی چیست؟
***تکلیف کسانی که مراحل استخدام را انجام داده ولی جذب و بکارگیری آنها متوقف شده است چه خواهد بود؟
گفتنی است؛برنامه گفتگوی ویژه خبری هر شب به جز روزهای تعطیل بعداز خبر ۲۲:۳۰ از شبکه دوم سیما به روی آنتن میرود.
برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور دکتر نوبخت ۲۱ اردیبهشت ۹۳
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت: از دیدگاه دولت استخدام تمام افرادی که مراحل قانونی را طی کرده و مجوزهای لازم قانونی در جذب آنها مراعات شده، بلامانع است.
به گزارش روابط عمومی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور، محمدباقر نوبخت در نشست مشترک با استاندار و مجمع نمایندگان استان کرمان در مجلس شورای اسلامی، یکی از وظایف اصلی مسؤولان اجرایی کشور را گره گشایی از کار مردم عنوان کرد و افزود: ما وظیفه داریم از کار مردم گره گشایی کنیم و به همه استان ها از جمله استان کرمان بخشنامه کردیم در استخدام ها قانون را رعایت کنند.
وی ادامه داد: قانون سهم هر استان را در زمینه استخدام ها مشخص کرده است و شما نمایندگان با مسؤولان اجرایی استان کرمان اهتمام لازم را داشته باشید که در عین رعایت قانون ، حقی از مردم تضیع نشود.
نمایندگان استان کرمان در این نشست دیدگاه های خود را در زمینه مشکلات استخدامی کارکنان این استان، مشکلات مربوط به مناطقی که به شهرستان تبدیل شده اند و نیز جایگزینی نیروها برای ارتقای خدمت بیشتر به مردم را بیان کردند.
در این جلسه محمود عسکری آزاد جانشین معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور و علیرضا صالح معاون مجلس، حقوقی و استان های معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور نیز حضور داشتند.
علیرغم این که با جدیت پیگیر حل مشکل پذیرفته شدگان آزمون های استخدامی استانداری و دستگاههای اجرایی استان که در دولت قبل انجام شده است هستیم هنوز نتیجه ای حاصل نشده است
خوزنیوز: استخدام پذیرفته شدگان آزمون های استخدامی سال ۹۱ و ۹۲ تا تامین منابع مالی مورد نیاز امکان پذیر نیست.
معاون پشتیبانی و توسعه منابع انسانی استانداری خوزستان اظهار داشت: علیرغم این که با جدیت پیگیر حل مشکل پذیرفته شدگان آزمون های استخدامی استانداری و دستگاههای اجرایی استان که در دولت قبل انجام شده است هستیم هنوز نتیجه ای حاصل نشده است.
علی عماد افزود: میزان اعتبار لازم برای جذب پذیرفته شدگان در ۲۷ استان کشور که تنها در خوزستان ۳۵۲۰ نفر را شامل می شود رقم بسیار بالایی است که در بودجه سال ۹۳ دیده نشده است و معاون رییس جمهور در تلاش هست که راهکاری را برای تامین منابع آن پیدا کند.
وی ادامه داد: شرکت کنندگان اطمینان خاطر داشته باشند که ما با جدیت پیگیر این مسئله هستیم و هریک از آن عزیزان را مانند فرزندان خود می دانیم و شرایط سخت چه مادی و چه روحی که بر آنها گذشته و می گذرد را درک می کنیم.
عماد در پایان بیان داشت: این مشکل قطعا حل خواهد شد، اما نمی توانم زمان دقیقی برای آن اعلام نمایم.
لازم به ذکر ۲۳ ماه از مرحله اول آزمون استخدامی استاندارای و دستگاههای اجرایی خوزستان برای استخدام ۱۱۶۸ نفر و ۱۴ ماه از مرحله دوم این آزمون برای استخدام ۱۴۳۴ جوان خوزستانی می گذرد و وعده حل مشکل در آینده تنها پاسخ مدیران دولت و تدبیر و امید است که مقصر را دولت گذشته می دانند. ۲۶۰۲ جوان نخبه خوزستانی که هریک از آنها توانسته اند در رقابتی سخت از بین ۲۵ نفر برگزیده شوند ماههاست قربانی ندانم کاری برخی مسئولین کشوری و استانی شده اند. تاسف بار آنجاست که تعدادی از این جوانان به دلیل پذیرفته شدن در این آزمون فرصت شغلی دیگری را از دست داده اند، تعدادی دیگر به علت طولانی شدن و انتظار شرط سنی را برای سایر آزمون های استخدامی از دست داده اند، جمعی دیگر پس از اطمینان از یافتن شغل ازدواج نموده و اکنون بحران های خانوادگی را در پیش دارند و افسردگی، حاصل این تاخیر برای برخی از این جوانان خوزستانی است.